Alfa Romeo genstarter produktionen af den legendariske 2,9-liters V6-motor til Quadrifoglio-modellerne. Giulia og Stelvio reddes frem til 2027!
Den velkendte 2,9-liters V6-motor fra Alfa Romeo får nu et sensationelt comeback.
Produktionen af de brutale Quadrifoglio-modeller af Giulia og Stelvio genoptages fra april 2026.
Det sker, efter Alfa Romeo har forlænget produktionen af de nuværende modeller helt frem til 2027 på grund af massive forsinkelser i elbil-planerne.
Nyheden er en bombe under Stellantis-mærket, der ellers troede hele modelprogrammet skulle køre på strøm.
Samtidig sender det ifølge Motor1 sender et klart signal om, at forbrændingsmotoren er langt fra at være død – heller ikke hos Alfa Romeo.
Produktionen af Quadrifoglio-modellerne med den i ‘hemmelighed’ Ferrari-udviklet V6-motor var og er ellers officielt stoppet.
Men nu har piben fået en anden lyd.
Elbil-kaos redder benzin-modellerne
Alfa Romeos moderselskab, Stellantis, har kæmpet med at få sin nye, store elbil-platform, STLA Large, klar til tiden.
Den platform skulle have dannet basis for de fuldt elektriske afløsere til både Giulia og Stelvio. De skulle oprindeligt have været lanceret i år.
Men forsinkelserne er nu så massive, at Alfa Romeo har set sig nødsaget til at forlænge livet på de nuværende modeller med yderligere to år.
Det åbner døren for et uventet comeback til V6-motoren.
Alfa Romeo tager V6-motoren til nåde
Beslutningen om at genstarte produktionen af Quadrifoglio-modellerne er en indrømmelse af, at markedet – og Alfa Romeos fans – stadig hungrer efter den rå kraft og lyd fra en potent benzinmotor.
Det er samtidig et tegn på en større strategisk kovending i bilindustrien. Flere mærker trækker nu i land i forhold til deres tidligere, meget aggressive planer om kun at bygge el- eller hybridbiler.
Alfa Romeos direktør, Santo Ficili, har desuden bekræftet, at forbrændingsmotorer vil fortsætte med at spille en rolle i mærkets fremtidige modeller.
Det sker, efter at markedet for elbiler har vist sig at udvikle sig langsommere end forventet.
Bygget på anerkendt platform
De nuværende Giulia og Stelvio-modeller er bygget på den anerkendte Giorgio-platform. Den blev udviklet under ledelse af den nu afdøde FCA-chef, Sergio Marchionne, for en investering på over 7 milliarder kroner.
Platformen er kendt for sine fremragende køreegenskaber og har været fundamentet for Alfa Romeos succes i de seneste år.
At platformen nu får forlænget levetid, giver Alfa Romeo mulighed for fortsat at tilbyde biler med de køredynamiske kvaliteter, mærket er kendt for.
Hvilken motor de fremtidige Quadrifoglio-modeller (efter 2027) vil få, er stadig uvist. Rygter peger på enten den nye “Hurricane” rækkesekser fra Dodge eller Maseratis V6’er.
Men for nu kan fans altså glæde sig over et uventet gensyn med den nuværende, elskede 2,9-liters V6’er.
Forbrændingsmotoren nægter at dø
Alfa Romeos kovending er blot det seneste eksempel på, at forbrændingsmotoren nægter at dø.
Som Boosted allerede har afdækket, vender flere store bilproducenter som Ford, General Motors og Honda nu blikket mod benzin- og hybridbiler igen.
Det sker efter flere år med et massivt og meget dyrt sats på elbilerne. Selv Porsche, der ellers har satset stort på elbiler, har nu patenteret helt nye W12- og W18-motorer.
Comebacket til Alfa Romeos V6-motor er derfor ikke kun godt nyt for “Alfister”.
Det er et symbol på en branche i opbrud, hvor den klassiske benzinmotor måske ikke er så død og afskrevet som ellers troet.

