Nye tal fra Bilbasen viser, at elbilers nedtur ikke går så hurtigt længere. I hvert fald er prisfaldet blevet mindre. Og mange danskere vil åbenbart have den samme elbil nu.
Tesla smed en bombe under det danske bilmarked, da mærket i 2023 begyndte at hugge voldsomt meget af prisen på nye biler. Men nu styrtbløder de brugte elbiler ikke nær så meget.
Det viser de seneste tal fra Bilbasen.
Det fortæller markedsanalytiker Jan Lang til Motormagasinet.
– Det er tale om det mindste fald i priserne på de brugte elbiler i fem måneder, lyder det fra analytikeren.
Ifølge Jan Lang har 2025 indtil videre været præget af mindre prisfald på de brugte elbilerne. Men de brugte diesel- og benzinbiler kommer heller ikke uden om prisnedsættelser.
Ifølge analytikeren er der udelukkende elbiler i top tre, når man kigger på, hvor ‘hurtigt’ bilerne bliver solgt. En MG EHS ligger 23 dage på platformen. Mens søsterbilen MG ZS er solgt efter 27 dage. Præcis lige så lang tid de tager at sælge en brugt BYD Atto 3.
Men Skoda Enyaq er en bil, danskerne er særligt vilde med. Især som brugt. Faktisk har ingen af brugerne på platformen før søgt så mange gange efter den samme bilmodel.
Hele 264.564 gange i løbet af januar måned er der blevet søgt efter en Skoda Enyaq. At elbilerne ikke styrtbløder værdi i samme tempo længere, betyder dog ikke at ejerne kan holde på pengene.
For værditabet går stadig stærkt. Boosted kunne i denne uge fortælle, at bilister, der for 3 år siden købte en ny Tesla, skal regne med at sætte 4.600 kroner til hver eneste måned.
Omvendt taber en benzinbil som Toyota Corolla faktisk ingenting. Eller i værste fald kun meget lidt. Læs mere om det her.
Fakta om Škoda Enyaq:
Den blev lanceret i 2020 og er bygget på Volkswagens MEB-platform, som også anvendes af blandt andet Volkswagen ID.4 og Audi Q4 e-tron. Enyaq fås med forskellige batteristørrelser, hvor de mindste varianter har en kapacitet på 55 kWh og 62 kWh, mens den største model har et batteri på 82 kWh (brutto).
Afhængigt af batteristørrelse og variant har bilen en rækkevidde mellem cirka 350 og 540 km efter WLTP-standarden.
Modellen fås både med baghjulstræk og firehjulstræk, hvor ydelsen varierer fra 148 hk i basisudgaven til 299 hk i den kraftigste version, Enyaq RS. Bilen kan lynlades med en effekt på op til 135 kW, hvilket betyder, at den kan oplades fra 10 % til 80 % på omkring 30 minutter.
På det danske marked er Enyaq blandt de bedst sælgende nye elbiler og konkurrerer især med modeller som Volkswagen ID.4, Tesla Model Y og Hyundai Ioniq 5.
I 2022 blev modelprogrammet udvidet med Enyaq Coupé, som har en mere skrånende taglinje og en lavere luftmodstand. Priserne på Enyaq i Danmark afhænger af variant og udstyrsniveau, men den er generelt placeret i det mellemste prissegment for elbiler.
Læs flere artikler efter annoncerne: