Verden har i lang tid kigget misundeligt efter bloggere, og deres tilsyneladende frie rammer. Men hvordan ser deres arbejdssituation ud i 2025 med Kunstig Intelligens, der i stigende grad bruges til at få inspiration og påvirke os – både bevidst og ubevidst?
Er tiden hvor bloggere bare kan læne sig tilbage og spille brucebet mens besøgende tikker ind på bloggen, og pengene tikker ind på kontoen? Det har vi sat os for at undersøge! Mange bloggere er nok en anelse nervøse, og frygter at Kunstig Intelligens vil overtage deres plads på blogsiderne. Og selvom der naturligvis er en risiko ved dette, er der et par ting man bør være opmærksom på – og som kan give én ro i sjælen.
Ønske om personligt indhold
Flere og flere personer er kritiske over for indhold genereret af AI – eller det giver de i hvert fald udtryk for – og dette kan være ét af bloggernes helt store selling points; nemlig at det er mennesker der er modtagere af budskabet, og de foretrækker indhold skrevet af maskiner. Og det er jo en meget positiv ting for bloggerne.
Desværre viser det sig, at selvom vi mennesker måske hævder at vi foretrækker indhold skrevet af mennesker, så kan vi i størstedelen af tilfældene faktisk ikke vurdere, om indhold er skrevet af AI. Så dette er altså en fjer i hatten til maskinen – og ikke til menneskene. Dog kan det selvfølgelig stadig udnyttes af bloggerne – for én af de måder man kan booste sin trafik på, er ved at brande sig som værende 100% menneskelig, men samtidig benytte sig af AI’en til at generere volumen i sit indhold – en strategi som rigtig mange oversættelsesfirmaer eksempelvis allerede benytter sig af.
Mere og hyppigere content
Én af de største fordele ved kunstig intelligens, er naturligvis at man kan få genereret rigtig meget indhold, rigtig hurtigt. Vi har sikkert alle set eksemplerne på hele bøger – både e-bøger og fysiske bøger – der er 100% skrevet af AI, og derefter solgt på platforme som Amazon, hvilket har indbragt “forfatterne” tusindvis af kroner. Og dette er ét af de helt store problemer med AI, hvilket i princippet kan være en bombe under hele blogging branchen i sin helhed.
Der er nemlig en risiko for at markedet simpelthen oversvømmes med indhold, og når vi kan konkludere at vi mennesker ikke kan skelne AI fra menneskelige artikler, så står vi tilbage uden nogen chance for rent faktisk at belønne – eller vælge menneskeligt indhold. Det kan dog være en fordel for de bloggere, der primært bevæger sig i niche-prægede områder og segmenter. Dette er typisk områder hvor AI’en ikke har fået alt for meget fat i indholdet endnu, og derfor har de et “forspring”.
Hvilke typer af content vil kunne drage mest nytte af kunstig intelligens?
et af de steder hvor vi ser mest potentiale i forhold til kunstig intelligens, er på de mere niche-prægede områder – særligt områder hvor der er et stort behov for research og nøjagtighed. Det er for eksempel ikke så vigtigt at der bliver lavet den rette research for en blogger, der skal anbefale et koralrev i Australien. Her behøver det så at sige ikke være så teknisk, og det er fint at komme med anekdoter. Hvis du derimod er en blogger der har fokus på medicin eller sundhed, er det imidlertid langt vigtigere at du rent faktisk er i stand til at kunne lave research, og skrive artikler der er 100% rigtige og sandfærdige.
Og her har man som blogger en stor fordel. Der vil nemlig være relativt lille risiko for at feltet bliver “udvandet” af en kunstig intelligens, fordi folk simpelthen ikke stoler nok på den, til at overlade sin research til den (endnu). Og det betyder at dygtige bloggere vil kunne lave deres research i ro og fred, men til gengæld stadig få hjælp fra kunstig intelligens i forhold til at forbedre deres skrivearbejde.
Uanset hvordan vi vender og drejer det, er kunstig intelligens kommet for at blive. Og det er stadig for tidligt at vurdere hvilke problemer og fordele vi vil kunne forvente. Men derfor skader det selvfølgelig ikke at være forberedt. En af de ting vi dog allerede ser nu er, at der er en form for “inflation” når det kommer til content.
Hvis vi ser på journalistik for et par år tilbage, var det vigtigere med long-form format med substans, hvor det i dag handler mere om at generere så mange overskrifter som muligt. Det væsentlige her er, at vi mennesker tilsyneladende ikke er i stand til at kunne skelne mellem artikler skrevet af kunstig intelligens og vore medmennesker; og det tvinger os til at se os selv i øjnene, og for alvor stille spørgsmålet; betyder det så noget?
Betyder det i virkeligheden noget, at det indhold, vi læser, er skrevet af mennesker? Rent principielt er det en fordel for bloggere at fokusere så meget på deres menneskelighed som muligt, for netop at adskille sig fra det indhold der er 100% genereret af kunstig intelligens.