Skattereglerne for firmabiler ændrer sig igen. Det betyder, at 90.000 bilister har udsigter til en ekstraregning. “Træls” siger revisor-gigant.
For omkring 90.000 danske bilister med firmabil er januar måned blevet synonym med en årlig ekstraregning. Men nu er det slut med de tilbagevendende justeringer af skattegrundlaget for firmabiler.
Siden 2021 har virksomheder skullet foretage en årlig justering af skattegrundlaget for firmabiler som følge af en aftale, der sigtede mod at få 1 million grønne biler på vejene inden 2030.
Denne justering har betydet, at den skattepligtige værdi af firmabiler har ændret sig hvert år i januar.
– Det er en træls januaropgave, lyder det fra revisionsselskabet BDO, der anslår, at ca. 29.000 arbejdsgivere har været berørt af reglerne.
Det skriver Ekstra Bladet.
Reglerne indebærer, at den skattepligtige del af bilens nyværdi op til 300.000 kr. gradvist er blevet reduceret, mens værdien over dette beløb er blevet forhøjet.
Konsekvensen er, at ejere af firmabiler med en nyværdi over 300.000 kr. har oplevet en stigning i den skattepligtige værdi og dermed en ekstraregning i form af øget skat.
Et eksempel fra BDO illustrerer hvordan regningen ser ud:
En firmabil med en nyværdi på 450.000 kr., hvor ejerafgiften stiger fra 3.700 til 4.000 kr. om året, vil opleve en øget skattepligtig værdi på ca. 5.000 kr.
For en topskatteyder vil dette resultere i en ekstraregning på ca. 2.800 kr.
– Kører man i endnu dyrere biler, vil det selvsagt blive endnu dyrere, konstaterer BDO.
Firmabilsbeskatningen er ikke det eneste der stiger i Danmark. I hvert fald ikke når det har med biler at gøre.
Både benzin- og dieselbil-ejere har siden 1. januar skullet betale endnu mere i afgift for den brændstof, de hælder på deres biler.
Nye EU-kvoter betyder desuden, at brændstoffet står til at blive endnu dyrere frem mod 2030. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: