Nye tal viser, at flere og flere danskere bruger smartwatches bag rattet. Men det er lige så ulovligt og farligt som den håndholdte mobil.
Du må faktisk ikke bruge det. I hvert fald ikke til at kommunikere med når du køre bil. Dit smartwatch skal forblive uforstyrret på håndleddet. Ligesom den håndholdte mobil ikke må tages op til øret.
Men lige det med det smarte ur er de færreste biler desværre opmærksom på. Og i lighed med den håndholdte mobil, kan det mærkes på pengepungen, hvis politiet snupper dig i det. Faktisk er straffen den samme. Altså 1.500 kr., et bidrag til offerfonden på 500 kr. og et klip i kørekortet.
Derfor sætter Rådet for Sikker Trafik nu ind med en kampagne, der skal gøre de smartwatch-bærende bilister opmærksomme på problematikken.
– Hvis uret på armen vibrerer og giver lyd, hver gang man får en besked, kan det være svært at lade være med at læse beskeden. Men det kan være lige så risikabelt at klikke på sit smartwatch og læse sin besked, som hvis man sad med en håndholdt mobil, siger Lisbeth Sahl Bauditz, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
I 2016 var der 3 % af de 18-69-årige danskere, der ejede et smartwatch. Det tal er nu steget til 21 %, viser nye tal fra Indeks Danmark/Gallup Marketing.
Ulykkestal per politikreds
I 60 % af dødsulykkerne i trafikken er der uopmærksomhed eller manglende orientering involveret.
Dræbte personer i ulykker med uopmærksomhed og manglende orientering i perioden 2018-2020 per politikreds:
Nordjylland: 36
Midt- og Vestjylland: 42
Østjylland: 37
Sydøstjylland: 39
Syd- og Sønderjylland: 33
Fyn: 35
Sydsjælland og Lolland-Falster: 32
Midt- og Vestsjælland: 22
Københavns Vestegn: 17
København og Bornholm: 16
Nordsjælland: 18
I alt: 327
Kilde: Vejdirektoratet