Annonce

Åh nej – Toyota giver GR Corolla falsk motorlyd

Toyota GR Corolla er kendt for sin rå, 3-cylindrede motorlyd. Alligevel har Toyota nu udstyret den med et system, der spiller falsk lyd gennem bilens JBL-højttalere.

I en bizar og kontroversiel beslutning har Toyota valgt at udstyre sin anerkendte, 3-cylindrede GR Corolla med et system, der spiller falsk motorlyd.

Det sker på trods af, at bilen i forvejen er berømt for sin unikke og aggressive, ægte motorlyd.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skriver Motor1.

Det uventede tiltag har skabt undren blandt bilentusiaster.

Toyota GR Corolla er drevet af en 1,6-liters turboladet, trecylindret motor, der yder 300 hestekræfter.

En stor del af bilens identitet er dens rå lyd, som kommer fra et unikt udstødningssystem med tre afgangsrør.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Active Sound Control spiller via JBL-højttalere

Alligevel har Toyota nu valgt at tilføje kunstig lyd.

Det nye system kaldes “Active Sound Control”. Det fungerer ved at afspille forstærkede og simulerede motorlyde gennem bilens JBL-højttalersystem.

Systemet kan endda simulere “popping”-lyde fra udstødningen.

Mere efter videoen

Føreren kan vælge mellem tre forskellige lydprofiler, der er knyttet til bilens køreprogrammer. Der er også tre lydstyrkeniveauer, og systemet kan slås helt fra.

Beslutningen er svær at forstå for mange, da bilens autentiske lyd netop er et af dens store salgsargumenter.

Får også reelle performance-opgraderinger

Den kunstige lyd er en del af en større opdatering af GR Corolla-modellen. Opdateringen er inspireret af Toyotas racerprogram i Japan, Super Taikyu.

Heldigvis er ikke alle opgraderingerne falske.

Bilens karrosseri er blevet markant afstivet med over 30 meter nyt strukturklæbemiddel. Det øger vridningsstabiliteten uden at tilføje væsentlig vægt.

Kølesystemet er også blevet forbedret med en ny luftkanal, der åbner automatisk ved høje omdrejninger for at lede kold luft til motoren.

Mere efter annoncen

Toyota har desuden bekræftet en softwareopdatering til tidligere årgange, som øger drejningsmomentet til 400 Nm.

Den kontroversielle beslutning om at tilføje kunstig lyd står i skærende kontrast til andre af Toyotas nylige initiativer.

Som Boosted for nylig kunne fortælle, har Toyotas Gazoo Racing-afdeling netop genstartet produktionen af en helt speciel motor fra 80’erne.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også