A hva’? Australiere bygger rallyudgave af Toyota Yaris


GR Yaris skal ikke køre rally i år – alligevel har Toyotas fabrikshold gejlet den heftige mini-GTI med brede skærme, gigantisk hækvinge og større fælge.

Hvis du spørger Toyota Gazoo Racing om deres nye vidunderbarn, så skal det ikke udsættes for rally i år. Om det så er på grund af COViD-19, eller om der simpelthen bare ikke er grund til at pensionere den ellers godt kørende tidligere generation, så blev GR Yaris hjemme i stuen i år. Men så kom Gazoo Racing Australia, skriver Bil Magasinet.

Den australske afdeling af Gazoo Racing, som er Toyotas fabriksteam, kunne ikke vente. De har nemlig udviklet en rally-version af Yaris, som skal være den første til at mærke gruset under dækkene.

Hvad er anderledes?
Først og fremmest kommer australiernes GR Yaris til at køre med præcis samme teknik som de gadelovlige modeller. Det er altså en 1,6-liters 3-cylindret turbobenziner, der yder op til 261 hk, og gerne mere. Enheden kan, til gadebrug, skyde hatchback’en op til 100 km/t på 5,5 sekunder.



Men som man nok kan konkludere ud fra billederne, så er det ikke en helt normal gadebil, de sender til rally i starten af 2021.

LÆS OGSÅ: Dommer – Det er ulovligt at forbyde disse nummerplader

Toyota Australia har nemlig udviklet et helt specifikt sæt skærme og en vinge, der sættes på bilen af Neal Bates Motorsport, der skal stå for de to biler, der bliver produceret.

Designet med Virtual Reality
For at forsøge at opnå den målsætning, Toyota som udgangspunkt sætter deres racerbiler, gør Toyota Australia brug af Virtual Reality til at opleve og kvalitetssikre designet. Målet er, at udbygge bilen så kompromisløst som overhovedet muligt, mens der stadigvæk bibeholdes en snert af Toyotas gennemgående designsprog.

Bilen designes til AP4-standarder. Det er en australsk standard, der svarer til den internationale R5. De garvede rally-kendere vil vide, at denne faktisk er et niveau lavere end hvad WRC kører med, deraf de urørte motoriseringer. Selvom den nye racer er interessant at kigge på, kan vi stadigvæk glæde os til den helt store WRC-entré fra Toyota.