92 procent af danske bilister lyver – overholder ikke regel

92 procent af de danske bilister mener selv, at de er gode til at holde til højre. Men en tilfældig kontrol på motorvejen, viser at det har meget lidt med virkeligheden at gøre.

Annonce

I en ny undersøgelse fra Vejdirektoratet svarer 92 procent af danskerne, at de er gode til at holde til højre på motorvejen.

De 92 procent af bilisterne mener dog samtidig, at det kun er 27 procent af ‘de andre’ bilister, der udviser samme hensyn.

Og det er der altså noget galt med. Primært for de 92 procent lyver. Det viser en kontrol på netop motorvejen som Fyns Politi gennemførte i denne uge.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På det sociale medie X skriver politikredsen, at man flere gange måtte minde bilisterne om, at de altså skal holde til højre. Det er ikke bare en valgmulighed.

– Her til aften har vi på ret kort tid måtte minde ti bilister om det på Fynske Motorvej på Vestfyn, skriver Fyns Politi på X.

Det koster i øvrigt 1.000 kroner i bøde ikke at udvise hensyn på motorvejen. Altså at holde til højre, når det er muligt.

Men selvom 92 procent af bilisterne altså mener, at de er enten gode eller meget gode til at holde til højre, får det ikke Vejdirektoratet til at stoppe den kampagne, der forhåbentlig skal banke budskabet ind i knolden på bilisterne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kampagnen ”Hold til højre – Ka’ du, så ska’ du” fortsætter derfor i denne måned. Og det er der flere gode grunde til, mener Marianne Foldberg Steffensen der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.

– Når folk ikke trækker til højre, spærrer de i praksis flere spor, fordi man jo ikke må overhale højre om, forklarer hun.

Det resulterer i mindre plads på vejene. Konsekvensen er øget trængsel og nedsat kapacitet på motorvejsnettet.

– Så hvis man husker at holde til højre, bliver der faktisk bedre plads, og trafikken glider bedre,” konkluderer Marianne Foldberg Steffensen.

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er journalist på Boosted.dk og har været en del af redaktionen i snart 12 år. Han er uddannet journalist fra Syddansk Universitet i 2020 og arbejder med nyheder, baggrund og analyser om biler og bilbranchen.

Bjørn bor på Fyn nær Odense og er kendt på redaktionen for sin store viden om bilernes historie. Han er vokset op med en forkærlighed for BMW, men drømmer også om en Audi A8 D3 i lang udgave med W12-motor. I hverdagen kører han – naturligvis – BMW.

Mail: [email protected]
Annonceindhold

Nyeste artikler

Annonce


Annonce

Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Bilbranchen

Annonce

Annonce for TurboDK Shop

Annonce

Annonce for Klassikermarkedet