I Norge, hvor 97 procent af alle nye biler er elbiler, har det første elektriske fly nu gennemført en testflyvning. Målet er, at al indenrigsflyvning er elektrisk i 2040.
Efter at have opnået en markedsandel på 97 procent for nye elbiler i august måned, tager Norge nu det næste, store skridt.
Landet er nu begyndt at teste elektriske fly i kommerciel drift.
Det skriver The New York Times.
Den første, succesfulde testflyvning med et fuldt elektrisk fragtfly er netop blevet gennemført.
Flyet var en Alia CX300, der er bygget af den amerikanske startup Beta Technologies.
Det fløj en rute fra Stavanger til Bergen.
Statens investering på 13 milliarder kroner
Norge er det land i verden, der er længst fremme med den grønne omstilling. Og de har ikke tænkt sig at stoppe ved biler og skibe.
Landet har en langsigtet plan om at elektrificere al indenrigsflyvning.
Regeringen har sat et ambitiøst mål. Og måske for ambitiøst. Alle indenrigsflyvninger skal på korte distancer ske med elektriske fly inden 2040.
Med andre ord bliver fly med ‘almindeligt’ jet fuel i tankene forbudt.
For at nå det mål, har den norske stat iværksat en gigantisk investeringsplan i grøn energi. Den samlede plan lyder på svimlende 1,9 billioner dollars, svarende til over 13 milliarder danske kroner.
Alene den ene testflyvning blev støttet af staten med hele 34,5 millioner kroner.
Kaldes en perfekt løsning
Norges unikke geografi gør landet særligt velegnet til elektriske fly.
Landet har 560 indenrigs-flyruter, hvoraf mange er korte ture ud til de mange små øer langs kysten.
De nuværende passagerfly er ofte for store og ineffektive til de korte ture.
Elektriske fly, der på grund af batteriernes begrænsninger er mindre og har kortere rækkevidde, er – siger regeringen i Oslo – perfekt løsning til netop de ruter.
Samtidig er de elektriske fly næsten lydløse. Det betyder, at de kan få tilladelse til at flyve på ruter, hvor almindelige jetfly er forbudt på grund af støjgener.
Den store satsning på en fuldt elektrisk fremtid er dog ikke uden udfordringer.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, overvejer den norske regering nu at fjerne den lukrative momsfritagelse på elbiler. Det er netop den ordning, der har været den primære årsag til landets store succes med elbiler.


