8 mærkelige superbiler, som nok havde det bedst i glemmebogen


Hvert år kommer der nye superbiler på gaden, og godt for det. Men… det er ikke alle forsøg på noget ypperligt firehjulede, som lykkes lige godt. Langt fra, faktisk!

Her har vores kolleger på Bil Magasinet fundet 8 af de absolut grummeste eksempler på biler, der måske vil være bedst tjent med bare at køre direkte i glemmebogen.

1 | SSC Aero TT



SSC Aero TT var verdens hurtigste serieproducerede gadebil. Den slog rekorden den 13. september 2007 på en afspærret 19 kilometer lang strækning på Highway 221 i Washington State, USA, og rekorden kom i Guinness Rekordbog.

Målet var at slå Bugatti Veyron’s rekord på 407 km/t. For at komme i +400 km/t-klubben er der brug for en motor med en vis ydelse, så amerikanske Shelby Super Cars tog en 6-liters Corvette-motor, borede den op til 6,3 liter og monterede to turboer. Den dokumenterede ydelse var 1.183 hk ved 6.950 o/min.

Føreren var den 71-årige Chuck Bigelow, der har fløjet, sejlet og kørt alt, der flytter sig i en helvedes fart. For at nå over 407 km/t på den afspærrede strækning skulle han gennem en åben S-kurve med minimum 340 km/t, og her klagede han efter første gennemkørsel over lidt ustabilitet i bagvognen. Efter kurven havde han 2,4 km, inden det var nødvendigt at bremse. Han passerede kontrolposten med 413,8 km/t den ene og 411,7 km/t den anden vej, hvilket giver et snit på 412 km/t.

Specs:
V8, 6,3 Liter, biturbo
1.183 hk, 2,78 sek fra 0 til 100 km/t.
411,76 km/t

2 | Gumpert Apollo


Idéen bag den tyske Gumpert Apollo var at skabe en bil, der både kunne bruges på banen og på gaden. Motoren er en 4,2-liters Audi V8 med biturbo, og her anvendes materialer som kulfiber og magnesium. Montering af udstyr som klima og racingbur kunne aftales med køber, og der var frit valg mellem 650, 700 eller 800 hk. Prisen fra ny var 239.500 euro, ca. 1,8 mio. kr. u/afgifter.

Specs:
V8, 4,2 liter, biturbo
650 hk
3,0 sek. fra 0 til 100 km/t.
365 km/t

3 | Weber Faster One


Schweiziske Weber ville slå fart­rekorden for gadebiler. Motoren var en 7-liters Corvette V8 med to kompressorer og 900 hk ved 7.000 o/min. Via 6-trins sekventiel gearkasse og firehjulstræk er der angivet en 0-200-tid på 6,6 sek. og en topfart over 400 km/t. Pris fra fabrikken: 1,62 mio. franc, ca. 7,8 mio. kr. Med DK-plader er det ca. 25 mio. kr.

Specs:
V8, 7,0 liter
900 hk
2,5 sek. fra 0 til 100 km/t.
+400 km/t

4 | Mosler MT900


I 2001 præsenterede den amerikanske finansmand Warren Mosler en gadeversion af sin voldsomme racerbil. Den er bygget i kompositmaterialer og kulfiber, og 2009-årgangen har en centerplaceret 7-liters Corvette-motor på 600 hk. Via 6-trins manuel gearkasse og baghjulstræk er 0-100-tiden 3,5 sek. Prisen er $329.000, ca. 2,0 mio. kr. u/afgifter.

Specs:
V8, 7,0 liter
600 hk
3,5 sek. fra 0 til 100 km/t.
330 km/t

Klik ‘Næste side’ for at læse videre.