Det er mere end otte år siden, at Tesla for første gang viste lastbilen “Semi” frem for offentligheden for første gang. I 2026 går serieproduktionen i gang.
Tesla Semi nærmer sig serieproduktion ved Gigafactory Nevada. Dan Priestley lover 50.000 enheder årligt og start inden årets udgang efter otte års ventetid.
Den elektriske lastbil Tesla Semi er nu tæt på egentlig produktion. En ny fabrik bygges specifikt til formålet ved Gigafactory Nevada. Planerne for den længe ventede lastbil tager nu fastere form.
Fabrikken er under opførelse lige nu. Den placeres strategisk på samme grund som Teslas eksisterende Gigafactory i Nevada. Det kan udnytte eksisterende infrastruktur og viden.
Dan Priestley er chef for Semi-produktionen hos Tesla. Han gav en opdatering i en kort video på YouTube.
Han bekræftede, at serieproduktion er nært forestående efter flere års tilløb.
Priestley afslørede fabrikkens i samme ombæring mål for kapaciteten på samlebåndet.
– Fabrikken vil have en årlig kapacitet på 50.000 enheder, lød det fra Dan Priestley.
De første færdige Semi-lastbiler forventes at rulle af samlebåndet mod slutningen af 2025. Den fulde opskalering af produktionen er planlagt til at ske i løbet af 2026.
Lastbil-produktion – den direkte erstatning for diesel
Tesla Semi blev oprindeligt præsenteret helt tilbage i november 2017. Den vakte dengang stor opsigt med sit futuristiske design og løfter om lang rækkevidde.
En produktionsklar version blev vist frem i slutningen af 2022. Siden da har Tesla kun produceret et begrænset antal Semi-lastbiler. De har primært været brugt internt.
De producerede enheder er anvendt til omfattende pilottest. Tesla har blandt andet brugt lastbilerne i egne logistikoperationer mellem fabrikker. Det giver værdifuld data fra den virkelige verden.
Testperioden skal sikre, at eventuelle tekniske udfordringer opdages. De kan dermed blive rettet inden masseproduktionen startes for alvor.
Ifølge Dan Priestley er Semi designet som en direkte erstatning for diesellastbiler. Målet er, at transportfirmaer og vognmænd ikke skal gå på kompromis. Hverken når det gælder rækkevidde, ydeevne eller lastkapacitet.
Tesla Semi: Specifikationer og udvikling
At erstatte diesel stiller store krav til batteriteknologien. Tunge lastbiler kører mange kilometer årligt og transporterer ofte tung last. Det kræver meget store batteripakker og effektive drivlinjer.
Dan Priestley antydede også kommende opgraderinger til Semi-lastbilen. De skal forbedre lastbilens samlede pakke og konkurrenceevne yderligere. Elbilteknologien udvikler sig fortsat hurtigt.
Han gav dog ingen specifikke detaljer om de kommende opgraderinger. Tesla er kendt for at holde udviklingsplaner tæt ind til kroppen. Potentielle kunder og offentligheden må derfor vente på flere informationer.
Den lange vej fra præsentationen i 2017 til den forventede produktionsstart i slutningen af 2025 tyder på, at Tesla har haft mere end svært ved at knækken koden til en elektrisk lastbil, der er bare nogenlunde konkurrencedygtig.
Men nu skulle den altså være klart. I hvert fald næsten. Det har dog ikke været uden bump på vejen.
Blandt andet måtte brandvæsnet i Californien bruge hele 16 timer på at slukke en af lastbilerne, da den tilbage i august sidste år brød i brand og lukkede en motorvejsstrækning. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]