76 procent af alle nye elbiler i hele verden kommer nu fra bilmรฆrker og fabrikker med base i Kina. I Europa varierer kinesernes popularitet dog voldsomt.
Kinesiske elbiler er her. Og meget tyder pรฅ, at de er kommet for at blive. Faktisk er 76 procent af alle nye elbiler fra netop Kina.
Det viser nye tal fra Rho Motion.
Tallet dรฆkker over alle de nye el- og pluginhybrider, der bliver solgt rundt omkring i verden. Der er dog store forskelle pรฅ, hvor populรฆre elbilerne er.
I Tyskland, der er Europas absolut stรธrste bilmarked, kan de kinesiske elbiler kun lige klemme sig op pรฅ en markedsandel omkring de fire procent. Det svarer dog stadig til 578.000 biler alene i 2024.
Det tal er en smule hรธjere i Frankrig og England med henholdsvis fem og syv procent kinesiske elbiler.
Herhjemme sidder kineserne ifรธlge data fra Rho Motion pรฅ lidt mere end otte procent af markedet for elbiler. Mens det i Sverige er fem procent. Det er dog ikke meget mere imponerende i elbilernes nordiske paradis.
I Norge foretrรฆkker bare ni procent af kรธberne elbiler fra Kina. Mens det i lande som Brasilien og Mexico er helt oppe pรฅ henholdsvis 82 og 70 procent. I Thailand sidder kineserne pรฅ 77 procent af markedet.
Det kan dog blive meget, meget lavt. I Schweiz er bare รฉn procent af elbilerne fra Kina, og i USA er der slet ingen. I hvert fald ikke direkte.
Nogle af de kinesiske mรฆrker – sรฅsom Polestar og Volvo – har nemlig valgt at bygge fabrikker i USA for at undgรฅ sanktioner. Disse kan dog vรฆre pรฅ vej alligevel. Og faktisk kan det presse bรฅde Volvo og Polestar helt ud af USA. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: