Flere af bilmærkerne gør forsøget. Men 76 procent af bilisterne nægter at betale for funktioner som sædevarme på abonnement.
Kan bilmærkerne få hul på det, venter der dem en milliardforretning. Men nu siger 76 procent af bilisterne, at de nægter at betale for funktioner i biler på abonnement.
Det skriver Smartcar, der selv har udviklet en app til såkaldte internetforbundne biler, i en ny rapport.
Ifølge Smartcar-rapporten vil 96 procent af alle nye biler i 2030 på en eller anden måde være forbundet til internettet. Men bilmærkerne skal ikke regne med at få flere penge ud af bilisterne på den baggrund.
For hele 76 procent af bilisterne svarer, at de ikke kunne drømme om at betale ekstra for at få funktioner som sædevarme på abonnement.
I undersøgelsen, der baserer sig på svar fra mere end 1.000 amerikanske og europæiske bilister, bliver det til et klart nej til den slags løsninger.
Og blandt dem, der rent faktisk bruger abonnementstjenester i dag, svarer hele 51 procent, at de kun bruger gratisudgaven. 49 procent betaler.
Bilmærkerne kan dog hæfte sig ved, at kun 11 procent af alle de adspurgte svarer, at de aldrig nogensinde ville betale for en funktion i en bil, altså på abonnement.
Flere bilmærker har da også allerede måttet opgive tiltaget. BMW blev gjort så meget til grin, da tyskerne sagde, at de nu ville tage ekstra penge for netop sædevarme i nye biler, at mærket trak hele den del af sin løsning tilbage.
Hos Audi insisterer man på, at funktioner som klimaanlægget, altså noget de fleste tager for givet i dag, er noget, som bilisterne i fremtiden skal betale ekstra for. Læs mere om det her.
Hos Mazda fik man bilisternes vrede at føle, da det blev umuligt at fjernstarte en hel række nyere biler uden månedlig betaling.
Og hos General Motors ser man for sig, at bilisterne i snit vil bruge hele 135 dollar om måneden, svarende til 930 danske kroner, på deres betalingstjenester.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk