Annonce:

73.000 tilbagekaldelser har ødelagt Volvo

I USA hævder en Volvo-ejer, at bilmærkes tilbagekaldelse af 73.000 hybridbiler har ødelagt værdien af hans bil. Så nu ender det i retten.

En bilejer i Pennsylvania, USA, har trukket det kinesiske bilmærke Volvo i retten.

Sagen kommer efter en større tilbagekaldelse af 73.000 plug-in-hybrider. Ejeren af en Volvo XC60, Burhaan Saleh, mener tilbagekaldelsen har ødelagt bilens værdi så meget, at Volvo nu må til lommerne for det.

Tilbagekaldelsen blev offentligt kendt i marts i år. Volvo mente, at der var risiko for, at batteripakken i bilerne kunne bryde i brand, hvis ejerne ikke kørte deres biler på værksted.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

De berørte modeller er og var S60, V60, S90 og V90. Også SUV-modellerne XC60 og XC90 var og er omfattet. Det drejede sig om biler fra modelårgangene 2020 til 2022.

Globalt var 73.000 biler påvirket af fejlen. Volvo rådede ejerne til ikke at oplade batteriet. I hvert fald ikke før bilerne havde været på værksted.

Løsningen fra Volvo består af en ny software til bilerne. I nogle tilfælde skulle selve batteripakken dog også udskiftes.

Det sker, hvis batteriet indeholder celler, der ikke fungerer korrekt.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Søgsmål mod Volvo Cars i USA

Burhaan Saleh er dog ikke tilfreds med Volvos håndtering. Han beskylder Volvo for at overtræde flere amerikanske love. Lovene omhandler produktion og markedsføring af biler.

Saleh hævder, at Volvo ikke informerede ham om batteriproblemet. Det gælder for tidspunktet, da han købte bilen ny. Det er dog usandsynligt, at Volvo kendte til problemet på købstidspunktet.

Advokaterne bag søgsmålet argumenterer omvendt for, at bilerne har tabt så meget i værdi, at Volvo må og skal betale for det.


Advokaterne mener, at det ikke er nok, at Volvo kan slippe afsted med ‘bare’ at udbedre fejlen.

Ifølge søgsmålet medførte fejlen også unødig tid og omkostninger for ejeren. Blandt andet måtte flere betale for at få bugseret deres biler på værksted.

Retssagen er et gruppesøgsmål. Det betyder, at andre berørte Volvo-ejere kan tilslutte sig sagen.

Det er advokatfirmaet Carpey Law, der i retten skal køre sagen på Volvo-ejernes vegne.

– De sagsøgte brød deres garantier ved at udbyde og sælge køretøjerne. Køretøjerne var defekte i design og konstruktion.

– De var ikke sikre på grund af en fejl i batterimodulet.

Annonce:

– De sagsøgtes tilbagekaldelse udsatte sagsøgeren og gruppen for fare og økonomiske tab. Gruppens køretøjer er nu betydeligt mindre værd, end hvis de havde været fri for defekter i batteripakken.

Flere bilmærker ramt af batteriproblemer

Volvo er langt fra de eneste som kæmper med problematiske batteripakker. Audi har lignende problemer med hybridbiler.

I den forbindelse har Boosted hørt fra flere af ejerne, som følte sig frustreret over at skulle vente så længe, som det var tilfældet, på et værkstedsbesøg.

Annoncer:
Responsiv Iframe

Årsagen var ifølge flere internationale medier, at Audi ikke havde nogen løsning klar. Den – altså løsningen – skulle dog være fundet nu. Men også hos Audi rådende man hybrid-ejerne til slet ikke at oplade deres biler.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også