Fรธrst Audi og nu Mercedes. Tyskerne har problemer med elbiler, fordi elbilerne er potientielle brandbomber. Nu tilbagekaldes over 7.300 biler.
Mercedes advarer nu visse bilister mod at oplade deres elbiler helt op. Det sker efter en rรฆkke tilfรฆlde, hvor elbiler fra forskellige bilmรฆrker har skabt overskrifter i medierne. Deres batteripakker risikerer nemlig at antรฆnde.
7.362 Mercedes EQB er ifรธlge den amerikanske importรธr ramt af tilbagekaldelsen. Disse biler har batterier, der er produceret af den kinesiske virksomhed Farasis Energy. Batterierne kan i visse tilfรฆlde overophede og i vรฆrste fald bryde i brand.
Frygten for, at det sker, har fรฅet Mercedes til at trรฆkke bilerne tilbage. Ejere af de pรฅgรฆldende biler bliver bedt om ikke at oplade deres elbiler til mere end 80 procent af kapaciteten.
I hvert fald ikke fรธr problemet er lรธst. Mercedes oplyser, at en softwareopdatering vil kunne afhjรฆlpe problemet.
Tilbagekaldelsen kommer efter lignende problemer med elbiler fra flere bilmรฆrker. Bรฅde Audi og Jaguar har tidligere tilbagekaldt elbiler pรฅ grund af defekte batterier, der kan gรฅ i brand. Audi frarรฅder helt, at visse hybridbatterier lades op. Lรฆs mere om det her.
Fra den amerikanske Mercedes-importรธr lyder det, at man endnu ikke har hรธrt om brรฆndende elbiler, der kan relateres til fejlen. Men i Kina, hvor bilerne ogsรฅ sรฆlges, er flere biler futtet af i bรฅde 2023 og 2024.
Det skriver Carscoops.
Mercedes har valgt at tilbagekalde alle de berรธrte biler for at sikre, at der ikke opstรฅr personskader som fรธlge af problemet.
Mercedes skriver selv, at det kan begynde at brรฆnde pรฅ grund af en kortslutning i de celler, som bilernes batteripakker er bygget op af.
– Pรฅ grund af kombinationen af visse produktions- og brugsforhold kan der opstรฅ en intern kortslutning i battericellerne i hรธjspรฆndingsbatteriet.
Dette er ikke fรธrste gang, at elbiler har haft problemer med batterierne. Det er derfor vigtigt, at producenterne tager disse problemer alvorligt og tilbagekalder de berรธrte biler, sรฅ snart der opstรฅr mistanke om fejl.
Pรฅ den anden side mener Jaguar i Danmark eksempelvis ikke, at der er risiko for brande i den skandaleombruste I-Pace-model. Flere nordmรฆnd har ellers oplevet, at lige den model – i lighed med tilfรฆldene fra USA – er gรฅet op i rรธg.
Men i et svar til Sikkerhedsstyrelsen skriver Jaguar-importรธren, at der ikke er fare pรฅ fรฆrde. Der bliver altsรฅ ikke tilbagekรธbt biler, som det er sket i cirka 3.000 tilfรฆlde i USA.
Mindre alvorlige hรฆndelser end brรฆndende biler er dog ogsรฅ dyre nok for Jaguar-ejerne. En nordmand stรฅr eksempelvis med en regning pรฅ 135.000 danske kroner, fordi batteripakken i hans bil er fรฆrdig efter bare 35.000 kilometer. Lรฆs mere om det her.

