Den var hverken først eller størst – og nu trækker BMW stikket til den lille elbil i3.
BMW har bekræftet, at produktionen af mærkets elektriske bil i kompakt-klassen, i3, nærmer sig sin slutning på fabrikken i Leipzig. På otte år er det blevet til en kvart million eksemplarer af bilen. Og selv om det kan lyde af lidt, er det faktisk BMW’s mest populære elbil til dato.
i3 får ingen afløser, men før modellen kan trække sig helt, producerer et meget lille antal HomeRun Edition-udgaven af i3’eren. Faktisk skal der bare bygges 10 af de biler.
Er allerede udsolgt
BMW i3 nåede at blive solgt i 74 lande, og om modellen har modellen har BMW sagt, at dens innovative natur hjalp med at trække nye kunder til det bayerske mærke. For 80 procent af ejerens vedkommende er/var i3’eren deres første BMW.
Modellen, der blev udviklet med tiden, nåede at have 184 hestekræfter og en rækkevidde på 306 kilometer, da det gik bedst på én opladning. Sådan vil det også være for de sidste ti biler.
De kører i øvrigt alle sammen på 20″, og så er de allerede solgt. De sidste i3-kunder i historien har da også allerede fået en rundtur på fabrikken, som i de sidste år har produceret den lille ellert.
Halvandet år før tid
Men bare fordi i3’eren er fortid, betyder det ikke, at BMW skal fyre folk. De ansatte på fabrikken i Leipzig skal i stedet bygge den næste generation af Mini Countryman. Den vil – også – kunne fås som ren elbil. Produktionen begynder dog først næste år, så den mellemliggende tid bruger BMW/Mini på at bygge fabrikken om.
Omvendt er det ikke længe siden, at BMW fortalte, at man ville holde liv i produktionen af i3 indtil 2024. Beslutningen om at ændre i de planer har tyskerne ikke kommenteret på. Men insider-kilder hævder, at det var for dyrt for mærket at holde produktionen i gang. i3’eren deler nemlig ikke ret meget med BMW’s øvrige program af elbiler.