En ny undersøgelse viser, at mere end halvdelen af elbil-ejerne begår den samme fejl i deres biler. Også selvom det er koldt i vejret.
En ny undersøgelse har afsløret en overraskende stor manglen på viden hos elbil-ejerne. I hvert fald når det kommer til deres egne biler.
Det drejer sig om forvarmning af batteriet. En funktion, der kan have en betydelig indvirkning på opladningstiden i koldt vejr. Ifølge undersøgelsen er det kun 44 procent af elbilerne, der gør brug af denne funktion. Yderligere 16 procent ved slet ikke at deres biler kan forvarme batteriet.
Vinterkulden påvirker ellers elbilers batterier ganske markant. Rækkevidden reduceres, og batteriet leverer ikke energi optimalt som ved varmere temperaturer.
Elbilbatteriers driftstemperatur bør ligge på 20-40 grader celsius. Ved lavere temperaturer nedsættes den elektrokemiske proces i batteriet, og den indre modstand øges.
En test fra det tyske svar på FDM, ADAC, viser, at flere elbiler taber mere end 50 procent rækkevidde ved bare 0 grader. Læs mere om det her.
Opladningen påvirkes også og går langsommere i koldt vejr. De fleste moderne elbiler har en funktion, der prøver at modsvare de lavere temperaturer.
Batteriet kan nemlig forvarmes. Mange elbil-ejere er bare ikke klar over det.
Forvarmning af batteriet øger temperaturen, hvilket gør opladningen hurtigere. Det er nemt at aktivere funktionen med et tryk på en knap i de fleste modeller.
I nogle elbiler aktiveres det, når man indstiller navigationssystemet til en hurtiglader. I andre skal bilisten dog selv finde knappen. Og det kan være svært, hvis man ikke ved, at den er der.
– Vores test viser, at man ved at forvarme batteriet om vinteren kan komme tæt på en hurtig opladning som om sommeren, selv ved -20 grader celsius.
Det kan hurtigt betyde en halvering af opladningstiden i forhold til et iskoldt batteri, udtaler Ståle Frydenlund fra Elbilforeningen til norsk TV2.
På de koldeste dage kan det tage op til en time at forvarme batteriet til en optimal temperatur. Selv kortere opvarmningstider giver en hurtigere opladningshastighed. Det er vigtigt at huske, at funktionen bruger ekstra strøm.
Har elbilen ikke denne funktion, findes andre metoder til at sikre hurtig opladning. Hvis muligt bør man parkere bilen i en garage eller indendørs, så den ikke står i kulden. Det er også fordelagtigt at lade bilen op umiddelbart efter kørsel, da batteriet stadig er varmt. Det er bedre at lade op undervejs eller ved ankomst end at vente til næste dag.
Elbil-ejere bør altså undersøge, om deres elbil har en forvarmningsfunktion, og lære hvordan den fungerer.
Læs flere artikler efter annoncerne: