En ny stor undersøgelse fra Citroën afslører et kæmpe problem. Næsten halvdelen af alle kvinder føler sig nedladende behandlet af mandlige bilsælgere.
Næsten halvdelen af alle kvindelige bilister oplever, at et bilkøb er målrettet mandlige kunder.
En ny undersøgelse fra Citroën viser, at 48 procent af kvinderne deler den opfattelse.
Den omfattende undersøgelse er foretaget blandt 7.500 britiske bilister.
Den afdækker flere problematiske tendenser i bilbranchen. Tallene giver et klart billede af en branche med udfordringer.
Hele 44 procent af de adspurgte kvinder føler sig talt ned til af mandlige sælgere. Det skaber en følelse af utryghed i en vigtig købssituation.
Derfor føler kun 25 procent af kvinderne sig trygge nok. De er ikke komfortable med at bede om hjælp hos en bilforhandler.
Undersøgelsen viser også, at kvinder i fire gange så høj grad som mænd vil opsøge en kvindelig sælger.
Kvinder føler sig ignoreret hos forhandleren
De nye tal fra Citroën overrasker ikke Justine Roberts.
Hun er stifter og direktør for det det engelske forældrenet Mumsnet. Her har man længe hørt om problemet.
– Citroëns resultater afspejler, hvad vi konsekvent har hørt fra Mumsnet-brugere gennem årene, siger hun Autocar.
Hun forklarer, at kvinder ofte bliver mødt med stereotyper. De føler sig talt ned til under købsprocessen og føler sig som udenforstående hos bilforhandlerne.
Alligevel er 95 procent af kvinderne involveret i valget af familiebil. 39 procent er endda alene ansvarlige for købet.
– Det handler ikke nødvendigvis om åbenlys fjendtlighed.
– Det er nærmere en ophobning af små, afvisende signaler, der får kvinder til at føle sig undervurderet, siger Justine Roberts.
De kvinder, der har deltaget i undersøgelsen, har desuden delt historier om, hvordan bilsælgerne har ignoreret eller talt henover hovedet på dem.
Forhandlere risikerer at miste kunder
Hos Institute of the Motor Industry (IMI) anerkender man udfordringen. Ifølge IMI er knap en fjerdedel af de ansatte i bilsalget kvinder.
– Udfordringen er, at kvinder ikke ser nogen, der ligner dem selv, når de går ind til en bilforhandler. Der er en betydelig kønsforskel i bilsektoren, siger en talsmand fra IMI til Autocar.
Justine Roberts fra Mumsnet har i den forbindelse en klar besked til de forhandlere, der ikke tager problemet alvorligt.
– De, der ikke formår at skabe et inkluderende miljø, risikerer at fremmedgøre en afgørende gruppe af kvindelige kunder.
– De er ikke kun indflydelsesrige i købsbeslutninger, men også i stigende grad villige til at tale åbent om dårlige oplevelser.
Hos Citroën er man heller ikke meget for ligefrem at tale rosende, om det undersøgelsen er kommet frem til. Faktisk ærger det Greg Taylor, der er administrerende direktør for Citroën-importøren.
– Citroën værdsætter hver eneste af sine kunder og er forpligtet til at sikre, at alle får en positiv købsoplevelse, når de besøger mærket, siger direktøren.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]