Annonce:

50 procent af kvinder – “bilforhandlere ser ned på os”

En ny stor undersøgelse fra Citroën afslører et kæmpe problem. Næsten halvdelen af alle kvinder føler sig nedladende behandlet af mandlige bilsælgere.

Næsten halvdelen af alle kvindelige bilister oplever, at et bilkøb er målrettet mandlige kunder.

En ny undersøgelse fra Citroën viser, at 48 procent af kvinderne deler den opfattelse.

Den omfattende undersøgelse er foretaget blandt 7.500 britiske bilister.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Den afdækker flere problematiske tendenser i bilbranchen. Tallene giver et klart billede af en branche med udfordringer.

Hele 44 procent af de adspurgte kvinder føler sig talt ned til af mandlige sælgere. Det skaber en følelse af utryghed i en vigtig købssituation.

Derfor føler kun 25 procent af kvinderne sig trygge nok. De er ikke komfortable med at bede om hjælp hos en bilforhandler.

Undersøgelsen viser også, at kvinder i fire gange så høj grad som mænd vil opsøge en kvindelig sælger.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Kvinder føler sig ignoreret hos forhandleren

De nye tal fra Citroën overrasker ikke Justine Roberts.

Hun er stifter og direktør for det det engelske forældrenet Mumsnet. Her har man længe hørt om problemet.

– Citroëns resultater afspejler, hvad vi konsekvent har hørt fra Mumsnet-brugere gennem årene, siger hun Autocar.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Hun forklarer, at kvinder ofte bliver mødt med stereotyper. De føler sig talt ned til under købsprocessen og føler sig som udenforstående hos bilforhandlerne.

Alligevel er 95 procent af kvinderne involveret i valget af familiebil. 39 procent er endda alene ansvarlige for købet.

– Det handler ikke nødvendigvis om åbenlys fjendtlighed.

Mere efter annoncen:

– Det er nærmere en ophobning af små, afvisende signaler, der får kvinder til at føle sig undervurderet, siger Justine Roberts.

De kvinder, der har deltaget i undersøgelsen, har desuden delt historier om, hvordan bilsælgerne har ignoreret eller talt henover hovedet på dem.

Forhandlere risikerer at miste kunder

Mere efter disse links:

Hos Institute of the Motor Industry (IMI) anerkender man udfordringen. Ifølge IMI er knap en fjerdedel af de ansatte i bilsalget kvinder.

– Udfordringen er, at kvinder ikke ser nogen, der ligner dem selv, når de går ind til en bilforhandler. Der er en betydelig kønsforskel i bilsektoren, siger en talsmand fra IMI til Autocar.

Justine Roberts fra Mumsnet har i den forbindelse en klar besked til de forhandlere, der ikke tager problemet alvorligt.

Mere efter annoncen:

– De, der ikke formår at skabe et inkluderende miljø, risikerer at fremmedgøre en afgørende gruppe af kvindelige kunder.

– De er ikke kun indflydelsesrige i købsbeslutninger, men også i stigende grad villige til at tale åbent om dårlige oplevelser.

Hos Citroën er man heller ikke meget for ligefrem at tale rosende, om det undersøgelsen er kommet frem til. Faktisk ærger det Greg Taylor, der er administrerende direktør for Citroën-importøren.

– Citroën værdsætter hver eneste af sine kunder og er forpligtet til at sikre, at alle får en positiv købsoplevelse, når de besøger mærket, siger direktøren.

Mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også