En ny norsk undersรธgelse, som kinesiske Xpeng har bestilt, afslรธrer en markant skepsis. Nรฆsten halvdelen af alle bilister mener, de altid vil kรธre bedre end selvkรธrende biler.
En ny undersรธgelse viser stor skepsis over for selvkรธrende biler og kunstig intelligens.
Undersรธgelsen er udfรธrt for kinesiske Xpeng. Den afdรฆkker norske bilisters holdning kunstig intelligens og selvkรธrende egenskaber i biler.
Resultaterne er bemรฆrkelsesvรฆrdige i en tid med teknologisk fremgang.
Mange bilister stoler simpelthen mere pรฅ egne evner, end det bilerne kan.
I undersรธgelsen svarer 47 procent, at de er bedre bilister end de bedste selvkรธrende biler i dag. Det er en markant udmelding om troen pรฅ menneskelig intuition bag rattet.
Skepsissen rรฆkker da ogsรฅ ind i fremtiden. Hele 44 procent af de adspurgte tror, at mennesker altid vil vรฆre bedre bilister end selvkรธrende biler. Det vidner om en fundamental tvivl pรฅ teknologiens formรฅen.
Derfor er viljen til at overgive sig til teknologien lav. Kun 22 procent er villige til at kรธre i en bil, der er fuldstรฆndig selvkรธrende. For 44 procent er det scenarie helt udelukket.
Arbejdet med selvkรธrende teknologi fortsรฆtter dog hos bilmรฆrkerne.
Mennesket mod maskinen i trafikken
Morten Maastad er produktchef hos Xpeng i Norge. Han peger pรฅ, at nordmรฆnd generelt er skeptiske over for teknologi, der skal forbedre kรธreoplevelsen.
โ Vi ser ogsรฅ, at for eksempel andelen, der bruger fartpilot, er lavere i Norge end andre steder, siger Morten Maastad til norsk TV2.
Han forklarer den norske holdning med landets specielle forhold.
โ Dette skyldes, at Norge har krรฆvende kรธrselsforhold, bรฅde hvad angรฅr veje og klima, uddyber han.
Maastad mener, at den selvkรธrende teknologi er nรฅet lรฆngere, end mange er klar over. Den er allerede blevet testet under norske forhold. Det er primรฆrt EU-regler, som forhindrer en kommerciel lancering lige nu.
Nรฅr teknologien kommer til Norge, bliver det sandsynligvis i en ny form. Den vil vรฆre baseret pรฅ bilens kameraer frem for kortdata. Det gรธr systemet mere fleksibelt og anvendeligt flere steder.
Frygten for kunstig intelligens i bilen
Undersรธgelsen ser ogsรฅ pรฅ holdningen til kunstig intelligens i biler generelt. Her er meningerne delte. 37 procent mener, det kan รธge sikkerheden, mens 26 procent er uenige.
En lignende tendens ses ved spรธrgsmรฅlet om kรธreoplevelsen. 31 procent tror, kunstig intelligens kan give en bedre oplevelse. 29 procent er uenige i det.
Mange er grundlรฆggende skeptiske. Hele 47 procent รธnsker ikke mere kunstig intelligens i biler. Kun 18 procent er positive over for mere af den slags teknologi.
Morten Maastad mener, at der er en videnklรธft.
โ Kunstig intelligens er et stort begreb, der omfatter mange forskellige teknologier. Der er sandsynligvis ret lidt viden om, hvad bilproducenter rent faktisk mener med kunstig intelligens, siger han.
Han pรฅpeger, at de fleste allerede bruger kunstig intelligens i hverdagen. Eksempelvis nรฅr de bruger korttjenester pรฅ deres telefoner, uden at tรฆnke over, at det er AI, som forbedrer tjenesterne.
Xpeng kan mene nok sรฅ meget om kunstig intelligens. Men spรธrger man sรฅ tech-giganten Nvidia er biler, der reelt kan kรธre selv, meget langt ude i fremtiden. Hvis de overhovedet dukker op. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]