5 grunde til at den nye Nissan Qashqai kan blive et stort hit

Ny Nissan Qashqai test

Den ligger i toppen af de danske salgslister år efter år. Nu kommer dansker-darlingen i en helt ny udgave med masser af udstyr, elektrificerede motorer og bedre plads. Sig goddag til den helt nye Nissan Qashqai i 2021-trim. Her er 5 grunde til, at den nok skal hitte stort.

Tilbage i 2007 lancerede Nissan en såkaldt crossover, som i bilverdenen er en blanding af en almindelig personbil og en SUV. Navnet var Nissan Qashqai, og du kender uden tvivl den højbenede japaner, da der i dag kører sindssygt mange på især de danske veje.

Der er nemlig solgt knap 50.000 styk i Danmark siden introduktionen i 2007. Populariteten har været så stor, at Nissan Qashqai for et par år siden var den suverænt mest solgte bil i Danmark.


Og nu forsøger Nissan at vinde danskernes hjerter med en helt ny version. Den tredje generation af Nissan Qashqai.

Boosted har været i udlandet for at prøve den nye model, inden den lander hos de danske forhandlere henover sommeren 2021. Herunder får du 5 årsager til, at bilen med det spøjse efternavn – efter vores mening – nok skal blive et hit.

1: Fætter Højben er stadig sindssygt populær

Ny Nissan Qashqai test
Crosssover/SUV-trenden ser ikke ud til at blive mindre i fremtiden. I skrivende stund er otte ud af 20 af de mest solgte biler fra januar til maj 2021 højbenede modeller som Qashqai, X1, T-Cross osv.

Så at introducere en ny og forbedret udgave af en i forvejen populær crossover er ikke noget dumt træk af Nissan. Og når designet endda ser rigtig skarpt ud, er vi ikke i tvivl om, at tredje generation nok skal blive en eftertragtet vare.

2: Mild hybrid og kommende e-power

Ny Nissan Qashqai test
Qashqai går fra benzin- og dieselmotorer til udelukkende to forskellige drivliner med elektrificering i mindre og større grad. I første omgang en mild hybrid med 1,3-liters benzinmotor med enten 140 hk eller 158 hk. Mild hybrid betyder, at en lille elmotor på 6 Nm giver et lille boost ved acceleration.

Senere kommer en såkaldt e-power-udgave med 190 hk. Det er en eldrevet bil med en lille forbrændingsmotor, som skal producere strøm til batteriet. I princippet super smart, da du får elbilens fordele med lavt støjniveau og hurtig og smooth acceleration – men med en forbrændingsmotor i ryggen, så du ikke skal holde og lade i lang tid.

3: Kraftigt løft i kabinen

Ny Nissan Qashqai test
Nissan har formået at lave en lidt større kabine, men uden af gøre bilens ydre dimensioner større. Et vigtigt element, da mange af de solgte biler jo bruges som familiebiler – og her er det bare fedt med god plads. Også bagagerummet er vokset med 74 liter.

Hele kabinen har fået et løft i kvalitet, og Nissan har givet bilen lækre sæder, en stor skærm i midten og fuldt digital instrumentering. Og selv den billigste variant, Visia, har udstyr som adaptiv fartpilot, parkeringssensor, nødbremse, lane departure warning, rear cross traffic alert og meget andet.

4: Fed pakke med 20″ fælge

Ny Nissan Qashqai test
Nissan har forstået, at selvom vi kører familiebil proppet med børn, hunde, Netto-poser og meget andet knald, så må det jo gerne stadig se godt ud. Derfor kan du til den nye Qashqai tilkøbe en særlig pakke, som vi hermed har døbt Boosted-pakken.

Pakken indeholder et sæt 20″ fælge, som passer kanon til bilen. Desuden får du den bedre multilinkaffjedring i stedet for torsionsophæng. Og det fede er, at hele svineriet får du for 3.300 kr. Det er jo seriøst billigt. Du kan ikke engang købe fire 20″ dæk i fornuftig kvalitet for den pris.

5: Qashqai kører godt!

Ny Nissan Qashqai test
Nissan fortæller os, at de har gjort meget ud af at skabe en bil, der både har god plads og er proppet med teknik, men som også kører godt. Og det gør den faktisk. Du føler dig godt tilpas bag rattet, og den 158 hestes mild hybrid-drivline med Xtronic-automatgear giver fine accelerationer uden for meget støj.

Vi prøvede også den lille 140 hestes version med manuelt gearkasse, men den skal du ikke købe. Kort og godt. Den føles simpelthen for sløv. Især ved lave omdrejninger, hvor det føles, som om den er ved at gå i stå, selvom du træder speederen helt i gulvet.

Hvad koster den?

Ny Nissan Qashqai test

MHEV 140 6M/T

  • Visia 274.980 kr.
  • Acenta 303.180 kr.
  • N-Connecta 319.480 kr.
  • Tekna 352.580 kr.

MHEV 158 Xtronic

  • Premiere Edition 358.890 kr.
  • Acenta 331.490 kr.
  • N-Connecta 347.890 kr.
  • Tekna 383.890 kr.
  • Tekna+ 399.980 kr.
  • 4WD opgradering 35.000 kr.

Læs mere på www.nissan.dk



Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk