Ny data afslรธrer, at 4 ud af 10 biler i Danmark kรธrer med alvorlige fejl. Det kan true bรฅde sikkerheden pรฅ vejene og ejernes pengepung.
Nรฆsten fire ud af ti personbiler i Danmark kรธrer rundt med mindst รฉn alvorlig fejl.
Det viser en ny opgรธrelse fra softwarefirmaet Carly.
De mange fejlfyldte biler, der isรฆr plager de nord- og midtjyske bilister, kan udgรธre en betydelig risiko. Bรฅde pรฅ vejene og for bilisternes รธkonomi.
Opgรธrelsen er baseret pรฅ data fra fejludlรฆsninger pรฅ 250.000 biler i Norden. Og holder de stik, er resultaterne fra Danmark ikke lige frem opmuntrende.
Hele 38 procent af de danske biler i undersรธgelsen har mindst รฉn kritisk fejl.
De nordiske data peger pรฅ, at de hyppigste problemer skal findes i bremser og undervognen.
Ogsรฅ motorstyring og bilens elektronik er noget, der giver bilerne pรฅ de danske veje problemer. Men mange af de fejl er samtidig godt skjult.
De opdages ofte ikke, fรธr fejlen udvikler sig og bliver alvorlig. Det kan resultere i et pludseligt motorstop. Det kan ogsรฅ betyde en farligt lรฆngere bremselรฆngde eller et dumpet bilsyn.
For den enkelte bilejer er de skjulte fejl ikke bare en risiko at lรธbe ude i trafikken, de kan ogsรฅ blive en alvorlig รธkonomisk hovedpine.
Der er forskel pรฅ bilejere – selv i sรฅ lille et land som Danmark
Carlys data viser tydelige geografiske forskelle inden for Danmarks grรฆnser. Problemerne med alvorlige fejl er mest udbredte i Region Nordjylland. Her har hele 63 procent af bilerne mindst รฉn alvorlig fejl.
Tรฆt herefter fรธlger Region Midtjylland, hvor det samme gรฆlder for 60 procent af bilerne.
– Mange tror, at man altid vil lรฆgge mรฆrke til alvorlige fejl, men det passer ikke,” siger Carlys reprรฆsentant i Norden Dali Ati.
– Vores data viser, at fejlene ofte opstรฅr og udvikles i det skjulte.
– De opdages fรธrst ved det periodiske bilsyn, eller nรฅr bilen begynder at opfรธre sig anderledes end normalt.
– Nรฅr der er gรฅet sรฅ lang tid, er problemet typisk blevet alvorligt og kostbart at udbedre.
Nye biler er ingen en garanti mod fejl
Som bilejer behรธver man ikke lรฆngere vente pรฅ det periodiske syn eller serviceeftersynet.
Man kan i stedet selv udfรธre regelmรฆssige tjek af bilen. Ved at fejlsรธge jรฆvnligt kan man opdage problemer tidligt.
Det kan vรฆre slid pรฅ bremser, et svรฆkket batteri eller fejlkoder relateret til motoren. Opdages problemet i tide, hรธjner det ikke bare sikkerheden pรฅ vejene. Det er ogsรฅ bedre for bilisternes รธkonomi.
Globalt set viser Carlys data, at รฆldre biler har en hรธjere andel af kritiske fejl. Blandt biler produceret mellem 1996 og 2006 har 70 til 72 procent mindst รฉn alvorlig fejl.
Det betyder bare ikke, at de nyere biler er fejlfri. Tvรฆrtimod faktisk. Det tyske firma mener, at 57 procent af alle biler, der er bygget sรฅ sent mellem 2022 og 2024, kรธrer rundt med alvorlige fejl.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]