4 ting du bør undgå i biler med dobbeltkobling


Automatgearet med dobbeltkobling er lækkert.. når det fungerer. Her er fire tip til, hvordan du behandler gearkasse-typen bedst muligt.

I dag findes mange forskellige typer gearkasser. Har du en, der skifter automatisk, så kig efter i manualen, om det er en dobbeltkoblingsgearkasse: Er din bil med automatgear og fra VW-koncernen så kig efter bogstaverne DSG.

Alternativt, er den gængse betegnelse DCT, altså Dual Clutch Transmission. Her kombineres lynhurtigt automatisk gearskifte med en traditionel friktionskobling, og det kommer med sine udfordringer, skriver Bil Magasinet.


Brug bremsen på bakker
Holder du for rødt lys eller har du vigepligt et sted, hvor det går opad, fristes man til at lade gearkasse og motor holde bilen i stedet for at træde på bremsen. I en bil med normalt automatgear er det ikke noget problem, men med en dobbeltkoblingsgearkasse risikerer man at slide unødigt eller ligefrem ødelægge koblingerne.

Koblingerne er nemlig i kontakt med gearkassen, så længe du ikke holder bremsen. Men hvis bilen står på en bakke, så rykker den sig ikke. Derfor skraber koblingspladerne mod drivakslen, hvilket slider unødigt på koblingen.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Vil du læse videre? Få fuld adgang på 1 minut

Du har forsøgt at klikke ind på en artikel, der kun er tilgængelig for medlemmer.
Bliv medlem nu og få adgang med det samme - klik her!
Bliv medlem nu!  

Allerede medlem? Log ind herunder:



Næste side
Boosted.dk er Danmarks største site om biler. Vil du i kontakt med os? Skriv til boosted@boosted.dk