Vil du læse videre? Få fuld adgang på 1 minut

I dag findes mange forskellige typer gearkasser. Har du en, der skifter automatisk, så kig efter i manualen, om det er en dobbeltkoblingsgearkasse: Er din bil med automatgear og fra VW-koncernen så kig efter bogstaverne DSG.
Alternativt, er den gængse betegnelse DCT, altså Dual Clutch Transmission. Her kombineres lynhurtigt automatisk gearskifte med en traditionel friktionskobling, og det kommer med sine udfordringer, skriver Bil Magasinet.
Brug bremsen på bakker
Holder du for rødt lys eller har du vigepligt et sted, hvor det går opad, fristes man til at lade gearkasse og motor holde bilen i stedet for at træde på bremsen. I en bil med normalt automatgear er det ikke noget problem, men med en dobbeltkoblingsgearkasse risikerer man at slide unødigt eller ligefrem ødelægge koblingerne.
Koblingerne er nemlig i kontakt med gearkassen, så længe du ikke holder bremsen. Men hvis bilen står på en bakke, så rykker den sig ikke. Derfor skraber koblingspladerne mod drivakslen, hvilket slider unødigt på koblingen.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre