General Motors sender nu topchefen i byen for at forsvarer, hvor koncernen dropper Apple CarPlay i 40 biler! Hun kalder det farligt og sammenligner sig med Steve Jobs.
General Motors (GM) vil nu fjerne de populære systemer Apple CarPlay og Android Auto fra alle koncernes cirka 40 bilmodeller.
Topchef Mary Barra forsvarer den kontroversielle beslutning med, at det er for farligt at skifte mellem systemerne under kørsel. I den forbindelse er direktøren ikke sen til at sammenligne sig selv med Apples grundlægger, Steve Jobs.
Det skriver The Verge.
Beslutningen bør omvendt ikke komme som det største chok for millioner af bilister, der dagligt bruger de velkendte smartphone-integrationer i GM-bilerne.
Heller ikke selvom, GM’s beslutning går stik imod den generelle trend i bilindustrien, hvor netop Apple CarPlay og Android Auto er blevet standardudstyr i de fleste nye biler.
Ifølge GM blev beslutningen truffet internt for et par år siden. Boosted har da også kunnet fortælle om den før.
Chef: Det er for farligt at skifte system
Den daværende produktchef, Tim Babbit, udtalte dengang, at selve handlingen med at skifte mellem bilens indbyggede system og Apple CarPlay/Android Auto er for besværlig og distraherende for føreren.
Ifølge GM udgør skiftet i sig selv en fare for bilisterne. Også selvom det måske bare kræver et par tryk på skærmen. Måske bare ét.
Den argumentation gentager topchef Mary Barra nu i et interview på podcasten Decoder hos The Verge.
Hun trækker en opsigtsvækkende parallel til en af tech-historiens mest ikoniske – og kontroversielle – beslutninger.
– Det er ligesom da Apple fjernede det fysiske diskdrev, siger Mary Barra.
– Ingen kunne lide det, alle på foraene og Facebook klagede over det, men Steve Jobs sagde, at flash-lagring er fremtiden.
Sammenligner sig med Steve Jobs
Med den sammenligning signalerer Mary Barra, at GM mener at vide bedst – også selvom kunderne er uenige.
– Det er stort set det, vi siger her; det er faktisk præcis det, vi siger, fastslår hun og antyder, at andre bilproducenter snart vil følge GMs eksempel.
Udfasningen af Apple CarPlay og Android Auto vil ske gradvist. Systemerne vil blive fjernet i forbindelse med facelifts og lanceringer af nye modeller over de kommende år.
Android Automotive skal erstatte CarPlay
I stedet for de populære smartphone-systemer vil GM fremover satse 100 procent på operativsystemet Android Automotive.
Det er det samme system, som blandt andre Volvo og Polestar bruger i deres nyeste biler.
Android Automotive gør det muligt at køre visse apps som Google Maps og Spotify direkte i bilens eget system uden behov for at tilslutte en telefon.
GM’s beslutning om at fjerne Apple CarPlay og Android Auto – under dække af at ville forbedre sikkerheden – står i skærende kontrast til den seneste udvikling i Europa.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har den europæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP netop indført et nyt krav.
Det vil i praksis tvinge bilproducenterne til at genindføre fysiske knapper til centrale funktioner.
Euro NCAP mener nemlig, at det er de store touchskærme – som GM’s nye system er baseret på – der udgør den reelle sikkerhedsrisiko, fordi de fjerner førerens opmærksomhed fra vejen.

