Efter at have startet i en garage med ombyggede BMW’er vil den 37-årige Mate Rimac nu overtage hele Bugatti. Han er i forhandlinger med Volkswagen om at købe Porsches andel.
Den kun 37-årige kroatiske iværksætter Mate Rimac er nu i forhandlinger om at overtage den fulde kontrol med det legendariske superbil-mærke Bugatti.
Manden, der startede sin karriere med at ombygge en gammel BMW i en garage, vil nu købe Porsches andel af Bugatti Rimac-selskabet.
Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg.
Handlen, som Boosted allerede samlede op i april, er endnu et kapitel i en af bilverdenens hurtigste succeshistorier.
I 2021 dannede Rimac Group og Porsche et joint venture, Bugatti Rimac, hvor Rimac ejer 55 procent, og Porsche ejer de resterende 45 procent.
Men nu vil Mate Rimac altså have det hele.
Vil have fuld kontrol og frihed
Ifølge Bloomberg er Mate Rimac i fremskredne forhandlinger med Porsche om at købe deres 45 procent store andel.
Handlen værdisætter Bugatti Rimac-selskabet til lidt over en milliard euro, svarende til 7,5 milliarder danske kroner.
“Jeg vil gerne være i stand til at træffe langsigtede beslutninger og investere på en måde, jeg tror på, uden at skulle forklare mig selv for 50 forskellige mennesker,” udtaler Mate Rimac til Bloomberg.
Han har angiveligt allerede sikret sig finansiering fra en række internationale investorer og kapitalfonde.
Hvis alt går efter planen, kan handlen blive afsluttet allerede næste år.
Startede med at ombygge gammel BMW
Mate Rimacs historie er en moderne bil-legende. Han startede sin virksomhed, Rimac Automobili, i en garage i 2009.
Her begyndte han at konvertere sin egen, gamle BMW E30 til en fuldt elektrisk racerbil.
Det projekt blev startskuddet til en virksomhed, der i dag er en af verdens førende inden for elektriske superbiler.
Ud over at producere sine egne, anmelderroste hyperbiler som Nevera, leverer Rimac også avanceret batteri- og drivlinje-teknologi til en lang række andre bilproducenter.
For Mate Rimac handler det mulige opkøb af Bugatti dog ikke kun om forretning, men i høj grad også om passion.
– Når man forhandler med store virksomheder, handler det ikke kun om forretning. Det handler om familier, flere familier. Det er noget følelsesladet, fortæller han til Bloomberg.
Mens Mate Rimac altså nu ser ud til at overtage et af bilhistoriens mest ikoniske mærker, kæmper andre nye spillere på superbil-markedet med at etablere sig.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er det nye, amerikanske mærke Vittori netop kommet i modvind.
Amerikanerne markedsfører deres nye bil som “verdens første AI-superbil“, men det har vist sig, at den i virkeligheden er designet af det legendariske, italienske designhus Pininfarina.

