Annonce

37-årig vil købe hele Bugatti fra Volkswagen

Efter at have startet i en garage med ombyggede BMW’er vil den 37-årige Mate Rimac nu overtage hele Bugatti. Han er i forhandlinger med Volkswagen om at købe Porsches andel.

Den kun 37-årige kroatiske iværksætter Mate Rimac er nu i forhandlinger om at overtage den fulde kontrol med det legendariske superbil-mærke Bugatti.

Manden, der startede sin karriere med at ombygge en gammel BMW i en garage, vil nu købe Porsches andel af Bugatti Rimac-selskabet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Handlen, som Boosted allerede samlede op i april, er endnu et kapitel i en af bilverdenens hurtigste succeshistorier.

I 2021 dannede Rimac Group og Porsche et joint venture, Bugatti Rimac, hvor Rimac ejer 55 procent, og Porsche ejer de resterende 45 procent.

Men nu vil Mate Rimac altså have det hele.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vil have fuld kontrol og frihed

Ifølge Bloomberg er Mate Rimac i fremskredne forhandlinger med Porsche om at købe deres 45 procent store andel.

Handlen værdisætter Bugatti Rimac-selskabet til lidt over en milliard euro, svarende til 7,5 milliarder danske kroner.

“Jeg vil gerne være i stand til at træffe langsigtede beslutninger og investere på en måde, jeg tror på, uden at skulle forklare mig selv for 50 forskellige mennesker,” udtaler Mate Rimac til Bloomberg.

Mere efter videoen

Han har angiveligt allerede sikret sig finansiering fra en række internationale investorer og kapitalfonde.

Hvis alt går efter planen, kan handlen blive afsluttet allerede næste år.

Startede med at ombygge gammel BMW

Mate Rimacs historie er en moderne bil-legende. Han startede sin virksomhed, Rimac Automobili, i en garage i 2009.

Her begyndte han at konvertere sin egen, gamle BMW E30 til en fuldt elektrisk racerbil.

Det projekt blev startskuddet til en virksomhed, der i dag er en af verdens førende inden for elektriske superbiler.

Ud over at producere sine egne, anmelderroste hyperbiler som Nevera, leverer Rimac også avanceret batteri- og drivlinje-teknologi til en lang række andre bilproducenter.

Mere efter annoncen

For Mate Rimac handler det mulige opkøb af Bugatti dog ikke kun om forretning, men i høj grad også om passion.

– Når man forhandler med store virksomheder, handler det ikke kun om forretning. Det handler om familier, flere familier. Det er noget følelsesladet, fortæller han til Bloomberg.

Mens Mate Rimac altså nu ser ud til at overtage et af bilhistoriens mest ikoniske mærker, kæmper andre nye spillere på superbil-markedet med at etablere sig.

Mere efter annoncen

Som Boosted for nylig kunne fortælle, er det nye, amerikanske mærke Vittori netop kommet i modvind.

Amerikanerne markedsfører deres nye bil som “verdens første AI-superbil“, men det har vist sig, at den i virkeligheden er designet af det legendariske, italienske designhus Pininfarina.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også