Annonce:

TEST: 3 brugte V8-brøl med 4 døre til spotpris

foto: Søren Juul

Jaguar S-type 4,2 R
De 300 km fra redaktionen til Karup tilbagelagde jeg først på dagen i Jaguar S-type 4,2 R. I den lille, intime kabine med tofarvede sportsstole føler du dig hurtigt hjemme, og på trods af store 18” hjul og sports­undervogn yder den faceliftede S-type fra 2006 en komfort, der er en Jaguar værdig.

Undervognen er velafstemt med triangler i alle fire hjørner af bilen, så Jaguar frit har kunnet opsætte undervognen som på en racerbil. Og de har gjort deres arbejde godt. Retningsstabiliteten over Fyn er fremragende, og på de små veje udviser den en villig og overraskende præcis indstyring, samtidig med at der er en rigtig god balance i bilen.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Går IKKE mere end 6 km på literen
Trods det lille kattehoved på rattet og højt udstyrsniveau virker S-Typen ikke mere eksklusiv i kabinen end en samtidig BMW 5-serie eller Audi A6 med læderindtræk. Pladsen på bagsædet er ikke noget at skrive hjem om, Jag’en kører ikke meget mere end 6 km/l på turen tværs over Danmark. Den koster kassen i service og reparationer, så er der overhovedet noget positivt at fortælle? Ja, bestemt!

foto: Søren Juul

Den underspillede stil med sort trådgitter i grillen, diskrete spoilere, R-logoer og monochromatic sort lakering giver street credit blandt bilnørder, og en hård, uafbrudt acceleration kun afbrudt af lidt brutale skift i den 6-trins automatiske gearkasse sker på gentleman-måden: Hurtigt, ubesværet og overskudsagtigt.

Jaguar S-type var i produktion 1998-2008 og blev faceliftet i 2002 med blandt andet nyt kabinelayout. Her blev knapper og greb fra Ford Mondeo erstattet med Jaguar’s egne for at slette sporene efter hverdagsbilen, men det lykkedes alligevel ikke helt at skabe en ultra-eksklusiv kabine.

foto: Søren Juul

Nypris? Næsten 1.4 millioner
Den designmæssige akilleshæl i kabinen er midterkonsollen, der er et sort plastik-orgie med ikke særligt lækre knapper og grønne displayskærme. Selv om plastikkvaliteten er lidt bedre end i en samtidig Mondeo, er det ikke noget, der forsvarede en nypris på næsten 1,4 mio. kr.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Udstyrsmæssigt har Jaguar til gengæld hældt alt i testbilen: Her er xenonlys, læder på instrumentbordet, elstole med hukommelse, en af de første adaptive fartpiloter, stort velspillende hifi, en lidt sløvt reagerende navigation, der har svært ved at bestemme sig i rundkørsler, og meget mere.

Jaguar’en i dag
Kompressoren hviner højt og klart men kun under hård acceleration. På langturen hører du kun en behagelig V8-brummen. De nøgne tal siger nul til 100 km/t på 5,6 sekunder og en begrænset topfart på 250 km/t.

foto: Søren Juul

Testbilen er fra 2006 og har haft et stygt værditab: Den kostede omkring 1,5 mio. kr. med udstyr fra ny, har kørt 75.000 km og er til salg for 449.000 kr. hos Bilmessen Farsø i Himmerland (bilen er solgt, red.).

Jaguar S-type 4,2 R, 2006
Motor V8, 4.196 cm3, 32V, kompressor
Ydelse 400 hk/541 Nm
0-100 km/t 5,6 sek.
Topfart 250 km/t
Vægt 1.800 kg
Nypris 1.361.900 kr.
Pris i dag fra 250.000 kr.

Læs mere efter annoncerne:

PRØV NU: TJEK DIN BILFORSIKRING!

Indtast din nummerplade og se billige priser på bilforsikringer med det samme!


Læs mere herunder:

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre


Annonce:

Redaktionen
Redaktionen
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med over en million unikke brugere og over syv millioner sidevisninger hver måned. Vil du i kontakt med os? Skriv til boosted@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler