For Porsche bliver en alvorlig krise nu endnu værre. Salget er faldet med 26 procent i Kina. Samtidig falder det globale salg også markant.
En ny krise har ramt Porsche.
Nye salgstal viser, at salget i Kina er styrtdykket med hele 26 procent. Det er et katastrofalt resultat på et af mærkets absolut vigtigste markeder.
De blodrøde tal er fra årets tredje kvartal. Tallene viser ifølge Reuters, at Porsches leveringer på global plan er faldet med omkring seks procent.
Men det er situationen i Kina, der for alvor er alarmerende.
“Udfordrende markedsforhold”
Allerede i sommer sendte Porsches administrerende direktør, Oliver Blume, en bekymrende e-mail ud til sine medarbejdere.
Nu viser de nye tal, at krisen fortsætter med uformindsket styrke.
Porsche forklarer selv det store fald i Kina med “udfordrende markedsforhold” og “intens konkurrence på det kinesiske marked”.
Den tyske gigant er under et massivt pres fra nye, kinesiske elbilproducenter.
Mærker som Xiaomi stormer frem med en aggressiv prissætning.
Ramt af ‘den perfekte storm’
Porsche er på mange måder ramt af en perfekt storm af problemer fra flere sider.
Samtidig med at det vigtige kinesiske marked kollapser, er der indført nye, amerikanske toldsatser, der rammer salget i USA.
Oveni det kæmper Porsche med den dyre og svære overgang fra de klassiske benzinmotorer til elbiler.
– Festen er slut for europæiske bilproducenter, lød det for nylig fra Oliver Blume.
Den dybe krise har allerede fået Porsche til at sænke sin profit-prognose for september. De har samtidig advaret om forsinkelser i lanceringen af flere elbiler.
Den dybe krise hos Porsche har allerede fået store og dramatiske konsekvenser.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er den økonomiske situation så alvorlig, at mærket har set sig nødsaget til at trække sig helt fra World Endurance Championship og det legendariske 24-timersløb i Le Mans.

