23 procent af de populรฆre Tesla Model 3 dumper det perodiske syn i Danmark. Det viser en ny opgรธrelse. FDM kalder det ‘en rasende hรธj dumpeprocent’.
En ny analyse fra FDM Test & Bilsyn baseret pรฅ tal fra Fรฆrdselsstyrelsen viser, at 23 procent af Tesla Model 3 fra 2020 dumpede syn i Danmark i 2024. Det er en markant hรธjere dumpeprocent end for andre elbiler, hvor kun 9 procent ikke bestod synet.
– Det er en rasende hรธj dumpeprocent for Tesla Model 3, som Fรฆrdselsstyrelsens synsdata afslรธrer, men det er desvรฆrre ikke noget, som overrasker os, siger omrรฅdechef i FDMs tekniske rรฅdgivning Lone Otto.
Det skriver FDM i en pressemeddelelse.
I alt 4.668 Tesla Model 3 รฅrgang 2020 var til syn mellem 1. januar og 21. november 2024, og af dem dumpede 1.051. Det svarer til, at nรฆsten hver fjerde Tesla Model 3 ikke bestod synet i fรธrste forsรธg.
FDMs analyse afslรธrer, at der blev fundet 1.392 fejl pรฅ de synede Tesla Model 3. Det er tre gange sรฅ mange fejl i forhold til de รธvrige elbiler.
De hyppigste fejl pรฅ Tesla Model 3 findes inden for bremser, lygter, aksler, hjul, dรฆk og styretรธj. Disse fejltyper er velkendte for FDM.
– Elbiler bremser pรฅ en anden mรฅde, og derfor er problemer med bremserne velkendt, siger Lone Otto.
Problemer med hjulophรฆng og ratslรธr er dog mere bekymrende, mener FDM, da Tesla Model 3 er en relativt ny bilmodel. Det samme gรฆlder fejl pรฅ lygter, som ofte enten er lรธse eller blรฆnder.
Resultaterne fra FDM stemmer overens med synstal fra Tyskland, hvor Tesla Model 3 ogsรฅ har en hรธj dumpeprocent.
I 2025 skal 62.000 elbiler til syn i Danmark, herunder Tesla Model 3 รฅrgang 2021 og Tesla Model Y. FDM forventer ikke, at de nyere รฅrgange af Model 3 vil klare sig vรฆsentligt bedre end 2020-modellen.
– Mere spรฆndende bliver det at se, hvordan Tesla Model Y vil klare sig, siger Lone Otto.
FDM anbefaler, at ejere af Tesla Model 3 fรฅr deres biler gennemgรฅet af en uvildig mekaniker, inden garantien udlรธber efter fire รฅr.
– Et godt rรฅd er derfor at fรฅ bilen gennemgรฅet af en uvildig, inden man nรฅr skรฆringsdatoen, siger Lone Otto.
Generelt anbefaler FDM, at alle bilejere, uanset mรฆrke, fรฅr deres biler serviceret og gennemgรฅet regelmรฆssigt, gerne en gang om รฅret.
Tallene fra Fรฆrdselsstyrelsen afspejler dermed ogsรฅ tal fra Tyskland. Her viste organisationen TUV, som bl.a. lever af at syne og godkende biler, at den populรฆre elbil gentagne gange klarer sig dรฅrligt i synshallerne. Lรฆs mere om det her.