Den schweiziske regering vil nu straffe de 200.000 ejere af elbiler. Et nyt forslag om en kilometer-afgift skal tvinge dem til at betale for slid på landets veje.
Den schweiziske regering vil nu indføre en ny afgift, der udelukkende rammer landets 200.000 elbil-ejere.
Regeringen i Bern mener, at elbiler ikke bidrager nok til vedligeholdelsen af de dyre, schweiziske veje. Forslaget er enten en kilometer-afgift eller en afgift på opladning.
Det skriver Swissinfo.
I Schweiz betaler en elbil-ejer i dag den samme importafgift som alle andre bilister. Det er fire procent af bilens egentlige pris.
Men elbil-ejerne betaler ikke de løbende brændstofafgifter, som finansierer vedligeholdelsen af landets ekstremt dyre infrastruktur.
De høje alper gør det nemlig meget dyrt at bygge og vedligeholde veje.
To forslag skal ramme elbilisterne
Den schweiziske regering mener, at elbiler bruger vejene lige så meget som alle andre, men at de ikke betaler deres fair andel.
Derfor har de nu fremlagt to forskellige forslag til en ny elbil-skat.
Det første forslag er en afgift baseret på, hvor mange kilometer bilen kører.
Kontrollen skal ske ved det årlige bilsyn. Jo mere man kører, desto mere skal man betale. Afgiften skal ifølge forslaget svare til den nuværende benzin- og dieselafgift.
Det andet forslag er en ekstra afgift på den elektricitet, der bruges til at lade elbiler op.
Den afgift skal gælde for både offentlige og private ladestandere. Det er dog endnu uklart, hvordan det præcist skal kontrolleres.
En straf mod de få pionerer
Forslaget er opsigtsvækkende, fordi Schweiz langt fra er et elbil-land.
Ud af landets 4,8 millioner biler er det kun omkring 200.000, eller fem procent, der er rene elbiler.
Selvom man tæller plug-in hybrider med, udgør de elektrificerede biler kun omkring 15 procent af den samlede bilpark.
Alligevel mener de schweiziske politikere altså, at det allerede er på tide at “straffe disse pionerer”, som kritikere kalder det.
Forslaget skal nu i offentlig høring. Herefter vil der blive afholdt en folkeafstemning, hvor den schweiziske befolkning skal tage stilling.
Den nye, mere kritiske tilgang til elbilernes fordele er ikke kun et schweizisk fænomen.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er der i nabolandet Norge også politisk flertal for at gøre populære elbiler som Tesla Model Y markant dyrere ved at indføre moms.
Landets elbilforening mener dog slet ikke, at salget af elbiler overhovedet kan tåle at markedet bliver belagt med moms.


