Annonce

200.000 elbil-ejere tvinges til at betale ny afgift

Den schweiziske regering vil nu straffe de 200.000 ejere af elbiler. Et nyt forslag om en kilometer-afgift skal tvinge dem til at betale for slid pรฅ landets veje.

Den schweiziske regering vil nu indfรธre en ny afgift, der udelukkende rammer landets 200.000 elbil-ejere.

Regeringen i Bern mener, at elbiler ikke bidrager nok til vedligeholdelsen af de dyre, schweiziske veje. Forslaget er enten en kilometer-afgift eller en afgift pรฅ opladning.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen

Det skriver Swissinfo.

I Schweiz betaler en elbil-ejer i dag den samme importafgift som alle andre bilister. Det er fire procent af bilens egentlige pris.

Men elbil-ejerne betaler ikke de lรธbende brรฆndstofafgifter, som finansierer vedligeholdelsen af landets ekstremt dyre infrastruktur.

De hรธje alper gรธr det nemlig meget dyrt at bygge og vedligeholde veje.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen

To forslag skal ramme elbilisterne

Den schweiziske regering mener, at elbiler bruger vejene lige sรฅ meget som alle andre, men at de ikke betaler deres fair andel.

Derfor har de nu fremlagt to forskellige forslag til en ny elbil-skat.

Det fรธrste forslag er en afgift baseret pรฅ, hvor mange kilometer bilen kรธrer.

Mere efter videoen

Kontrollen skal ske ved det รฅrlige bilsyn. Jo mere man kรธrer, desto mere skal man betale. Afgiften skal ifรธlge forslaget svare til den nuvรฆrende benzin- og dieselafgift.

Det andet forslag er en ekstra afgift pรฅ den elektricitet, der bruges til at lade elbiler op.

Den afgift skal gรฆlde for bรฅde offentlige og private ladestandere. Det er dog endnu uklart, hvordan det prรฆcist skal kontrolleres.

En straf mod de fรฅ pionerer

Forslaget er opsigtsvรฆkkende, fordi Schweiz langt fra er et elbil-land.

Ud af landets 4,8 millioner biler er det kun omkring 200.000, eller fem procent, der er rene elbiler.

Selvom man tรฆller plug-in hybrider med, udgรธr de elektrificerede biler kun omkring 15 procent af den samlede bilpark.

Mere efter annoncen

Alligevel mener de schweiziske politikere altsรฅ, at det allerede er pรฅ tide at “straffe disse pionerer”, som kritikere kalder det.

Forslaget skal nu i offentlig hรธring. Herefter vil der blive afholdt en folkeafstemning, hvor den schweiziske befolkning skal tage stilling.

Den nye, mere kritiske tilgang til elbilernes fordele er ikke kun et schweizisk fรฆnomen.

Mere efter annoncen

Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, er der i nabolandet Norge ogsรฅ politisk flertal for at gรธre populรฆre elbiler som Tesla Model Y markant dyrere ved at indfรธre moms.

Landets elbilforening mener dog slet ikke, at salget af elbiler overhovedet kan tรฅle at markedet bliver belagt med moms.

Mere efter annoncerne
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god idรฉ til en artikel? Sรฅ skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populรฆre

Nyheder til dig

Annonce

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ