Den schweiziske regering vil nu straffe de 200.000 ejere af elbiler. Et nyt forslag om en kilometer-afgift skal tvinge dem til at betale for slid pรฅ landets veje.
Den schweiziske regering vil nu indfรธre en ny afgift, der udelukkende rammer landets 200.000 elbil-ejere.
Regeringen i Bern mener, at elbiler ikke bidrager nok til vedligeholdelsen af de dyre, schweiziske veje. Forslaget er enten en kilometer-afgift eller en afgift pรฅ opladning.
Det skriver Swissinfo.
I Schweiz betaler en elbil-ejer i dag den samme importafgift som alle andre bilister. Det er fire procent af bilens egentlige pris.
Men elbil-ejerne betaler ikke de lรธbende brรฆndstofafgifter, som finansierer vedligeholdelsen af landets ekstremt dyre infrastruktur.
De hรธje alper gรธr det nemlig meget dyrt at bygge og vedligeholde veje.
To forslag skal ramme elbilisterne
Den schweiziske regering mener, at elbiler bruger vejene lige sรฅ meget som alle andre, men at de ikke betaler deres fair andel.
Derfor har de nu fremlagt to forskellige forslag til en ny elbil-skat.
Det fรธrste forslag er en afgift baseret pรฅ, hvor mange kilometer bilen kรธrer.
Kontrollen skal ske ved det รฅrlige bilsyn. Jo mere man kรธrer, desto mere skal man betale. Afgiften skal ifรธlge forslaget svare til den nuvรฆrende benzin- og dieselafgift.
Det andet forslag er en ekstra afgift pรฅ den elektricitet, der bruges til at lade elbiler op.
Den afgift skal gรฆlde for bรฅde offentlige og private ladestandere. Det er dog endnu uklart, hvordan det prรฆcist skal kontrolleres.
En straf mod de fรฅ pionerer
Forslaget er opsigtsvรฆkkende, fordi Schweiz langt fra er et elbil-land.
Ud af landets 4,8 millioner biler er det kun omkring 200.000, eller fem procent, der er rene elbiler.
Selvom man tรฆller plug-in hybrider med, udgรธr de elektrificerede biler kun omkring 15 procent af den samlede bilpark.
Alligevel mener de schweiziske politikere altsรฅ, at det allerede er pรฅ tide at “straffe disse pionerer”, som kritikere kalder det.
Forslaget skal nu i offentlig hรธring. Herefter vil der blive afholdt en folkeafstemning, hvor den schweiziske befolkning skal tage stilling.
Den nye, mere kritiske tilgang til elbilernes fordele er ikke kun et schweizisk fรฆnomen.
Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, er der i nabolandet Norge ogsรฅ politisk flertal for at gรธre populรฆre elbiler som Tesla Model Y markant dyrere ved at indfรธre moms.
Landets elbilforening mener dog slet ikke, at salget af elbiler overhovedet kan tรฅle at markedet bliver belagt med moms.

