Officielt er det tidlige pensioneringer. Men i virkeligheden er der tale om inddirekte fyringer som 20.000 Volkswagen-ansatte nu har sagt tak til.
Volkswagen har sat gang i en stor spareplan, som rammer medarbejderne direkte. Over 20.000 ansatte har nu accepteret en tidlig pension.
Beslutningen er et led i koncernens strategi om at nedbringe udgifterne med op mod 11 milliarder kroner รฅrligt.
Flere af dem, der har takket ja, vil allerede nu gรฅ pรฅ en delvis pension. Det betyder, at de ikke stopper helt, men arbejder fรฆrre timer frem mod den fulde pension.
Volkswagen har ifรธlge egne udmeldinger tilbudt forskellige fratrรฆdelsespakker, hvor stรธrrelsen afhรฆnger af anciennitet.
Det skriver Bild.
Maksimumsbelรธbet, en ansat i koncernen kan fรฅ, er pรฅ 400.000 euro. Belรธbet svarer til lige knap 3 milllioner kroner.
VWโs รธkonomi under pres โ nedskรฆringer fรธlger efter fald i overskud
VW har de seneste รฅr kรฆmpet med og mod en markant lavere indtjening. I marts viste regnskabet et fald i overskuddet pรฅ 31 procent sammenlignet med รฅret fรธr.
Samtidig har koncernen oplevet svigtende efterspรธrgsel pรฅ flere af sine traditionelle bilmodeller. Det har lagt pres pรฅ produktionsomkostninger og medarbejderantal.
For at vende udviklingen vil VW reducere medarbejderstaben med op mod 35.000 folk.
Ifรธlge interne meldinger fra koncernledelsen vil stรธrstedelen af de opsagte stillinger forsvinde gennem frivillige fratrรฆdelser og pensionering.
Omkostningsbesparelserne skal isรฆr hentes pรฅ personale-kontoen. Her er mรฅlet at skรฆre ned med 1,5 milliarder euro, svarende til omkring 11 milliarder danske kroner.
Det er penge, koncern-ledelsen skal finde hvert eneste รฅr.
Elbiler trรฆkker i modsat retning โ VW oplever vรฆkst i salget
Mens mรฆrket fra Wolfsburg skรฆrer ned internt, gรฅr udviklingen i elbilsalget den modsatte vej.
Koncernen melder om stigende interesse i Europa for elbiler. I 2024 steg antallet af ordrer pรฅ rene elbiler med 88 procent sammenlignet med รฅret fรธr.
Sรฆrligt modeller som ID.3 og ID.4 har fรฅet bedre fat i forbrugerne.
I Danmark har elbilsalget i 2025 taget fart, samtidig med at konkurrenten Tesla har tabt markedsandele.
VW-koncernen har til gengรฆld fรฅet flere modeller ind i toppen af salgslisterne. Men det samme billede tegner sig ikke nรธdvendigvis i hele Europa.
En opgรธrelse fra bilmรฆrkernes europรฆiske sammenslutning ACEA viser da ogsรฅ, at bare 1,8 procent af den samlede bilpark pรฅ kontinentet udelukkende kรธrer pรฅ strรธm.
VWโs strategi: fรฆrre ansatte skal bygge flere biler
Volkswagen skal under de forudsรฆtninger forsรธge at tilpasse sig en bilindustri, der pรฅ mange mรฅder af i knรฆ..
Med elbilernes fรฆrre dele er der pรฅ den anden side ogsรฅ behov for langt fรฆrre hรฆnder. Det kan sidelรธbende med den dรฅrlige รธkonomi forklare, hvorfor mange af de ansatte ryger ud nu. w
Fรฆrre medarbejdere og stรธrre automatisering ses internt i VW som nรธdvendige skridt for at sikre fremtidig konkurrenceevne.
Samtidig arbejder VW pรฅ at fรฅ mere ud af hvert solgt kรธretรธj, isรฆr i elbilsegmentet, hvor marginerne – altsรฅ hvad der er at tjene pรฅ hver bil – er markant lavere.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]