2 x Magnussen og Fjordbach tester Le Mans-racer med stor succes

High Class Racing Le Mans

Kevin Magnussen, Jan Magnussen, Anders Fjordbach og resten af Team SASHI High Class Racing er efter en veloverstået test på spanske MotorLand nu et skridt tættere på 24-timersløbet på Le Mans til august.

Om blot otte uger vil Kevin Magnussen, Jan Magnussen, Anders Fjordbach og resten af Team SASHI High Class Racing stille op til det berømte 24-timersløb på Le Mans. Forberedelserne er derfor i fuld gang for det danske trekløver, som denne uge gennemførte et to dage langt testforløb på MotorLand vest for Barcelona. Det var første gang, de tre kørere skulle i køredragterne sammen, og Kevin Magnussen ankom til testen direkte fra sin IndyCar-debut i USA.

Teamet kørte i alt 262 omgange og 1.441 kilometer på den spanske racerbane og fik afprøvet en række forskellige setups samt nattekørsel, hvilket som bekendt er et relevant scenarie i den franske klassiker. Holdets Oreca 07 Gibson-racer – som til testen endnu ikke var dekoreret med de endelige farver og logoer – var begge dage den hurtigste bil på banen, som også blev anvendt af andre LMP2-teams.


Kevin Magnussen: En ekstraordinær oplevelse

– Jeg synes, det har været en god start på projektet. Vi gjorde store fremskridt i løbet af de to dage, og hvis vi lidt forsigtigt måler på vores fart i forhold til de andre LMP2-teams, som også testede i denne uge, ser det stærkt ud. Men endnu vigtigere, så føles det som om, at vi er tre kørere, der passer rigtig godt sammen. Vi gav alle tre den samme feedback til ingeniørerne efter vores runs, og hvis vi er enige om, hvordan bilen skal opføre sig, så er det som sagt en rigtig god start, lyder det fra Kevin Magnussen.

For den 28-årige racerkører, som i år kører for Cadillac i det amerikanske IMSA-mesterskab og fra 2022 har en fabrikskontrakt med Peugeot Sport i FIA World Endurance Championship, markerede testen i Spanien også første gang, han skulle dele en racerbil og arbejde tæt sammen med sin far.

High Class Racing Le Mans

– Det var virkelig fedt. Det er jo ret naturligt for min far og jeg at snakke om racerbiler, for det har vi jo gjort stort set siden jeg kunne tale, og vi forstår virkelig hinanden godt. Men normalt plejer vi at snakke om hver vores racerbiler, og nu handlede det pludselig om den samme. Det var sjovt og interessant at høre hinandens feedback om den bil, man selv kører, og det var særligt sjovt at stå og sammenligne min fars data med mine egne. Det var en ekstraordinær oplevelse.

Jan Magnussen: Vi har en ret god plan nu

– Det har været en enormt givende test. Formålet var at få bilen på banen og samtidig testet samarbejdet mellem os. Det var vores første test sammen i det kørerlineup, som vi stiller op med på Le Mans, så der var en del opgaver på listen. Alt er gået smidigt og effektivt. Umiddelbart virker det som om, at vi har en hurtig bil, som vi alle tre ret hurtigt fandt os til rette med. Vi fik prøvet en masse forskellige setups og har nu en god plan for, hvad vi vil opnå i den officielle Le Mans-prætest, siger Jan Magnussen.

– Det var et stort øjeblik at se vores egen Le Mans-bil rulle ud af garagen. Og selvfølgelig gav det ekstra meget gåsehud at se Kevin hoppe i bilen. Vi har arbejdet enormt hårdt for at få det her projekt til at lykkedes, og der venter os stadig en masse arbejde. Men midt i det hele er vi jo virkeligheden bare far og søn på en racerbane, som får lov til at gøre noget sammen, som vi altid kun har kunnet drømme om.

High Class Racing Le Mans

Anders Fjordbach: Fuld enighed om bilens setup

– Selvom man skal passe på med at konkludere for meget efter en test, så det er altid fedt at slutte som det hurtigste team. Det har været to gode dage, både fordi vi fandt en masse god fart i bilen, men særligt fordi, at vi er tre kørere med den samme kørestil. Dét, der overraskede mig mest, var faktisk at sammenligne vores data og se, hvor ens vi alle tre kører bilen, lyder det fra Anders Fjordbach.

– Der har faktisk ikke været noget tidspunkt, hvor vi har været uenige om, hvilken retning, vi skulle bevæge os med setuppet. I sidste ende er vi jo tre kørere, som hver især skal føles os komfortable med bilen, og hvis vi kan undgå kompromisløsninger undervejs i forberedelserne, er vi allerede godt kørende.

Support fra store danske virksomheder

Magnussen, Magnussen, Fjordbach og resten af Team SASHI High Class Racing stiller til Le Mans-start med deres Oreca 07 Gibson #49 i LMP2-klassen, som med 25 ud af feltets totale 62 biler er den største klasse i det franske langdistanceløb. Holdet har opnået stærk support fra flere danske virksomheder, blandt andre hovedsponsoren og Slagelse-virksomheden JN Meat International samt landets største udbyder af arbejdsbeklædning, MASCOT.

Den 89. udgave af 24-timersløbet på Le Mans afvikles i weekenden den 21.-22. august og skydes i gang med den traditionelle testdag den 15. august, mens de første officielle træningssessions flages grønt onsdag den 18. august, efterfulgt af kvalifikation og Hyperpole torsdag den 19. august. Selve løbet flages grønt lørdag den 21. august klokken 16.00.



Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk