Tech-giganten Samsung har taget ansvaret for, at 180.000 hybridbiler fra en række forskellige bilmærker kan brændes af på grund af batterifejl.
Samsung har taget ansvaret for en række batteriproblemer i adskillige hybridbiler, der i værste fald kan resultere i brand.
Det har ført til en omfattende tilbagekaldelse af over 180.000 biler fra forskellige mærker herunder Ford, Audi og Stellantis-koncernen.
Elbiler fra disse producenter er berørt af problemet. Stellantis er det mærke, der er hårdest ramt. Ifølge Samsung drejer det sig om 155.096 biler fra Stellantis. Tilbagekaldelsen omfatter Jeep Wrangler 4xe (2020-2024) og Jeep Grand Cherokee 4xe (2022-2024). Begge plug-in hybridmodeller.
De pågældende batteripakker i disse elbiler har i nogle tilfælde skader direkte fra samlebåbdet. Denne skade, kombineret med andre mulige fejl i battericellerne, kan forårsage brand.
Fords biler, der er omfattet af tilbagekaldelsen, kan have et lignende problem. Det drejer sig om Ford Escape (2020-2024) og Lincoln Corsair (2021-2024).
Ford har oplyst, at deres undersøgelser har vist, at “Forskellige lag i højvoltsbatteriet mellem katoden og anoden kan være være blevet skadet under fremstillingen.”
Hverken Volkswagen eller Samsung har specificeret det præcise problem for de biler, der er omfattet af tilbagekaldelsen under Volkswagen-gruppen. De to berørte modeller er Audi A7 (2022) og Audi Q5 (2022-2023).
Det eneste, der er kendt om de berørte Volkswagen-modeller, er, at termisk overbelastning kan medføre røg eller brand.
De to problemer er forskellige. Men det første kan føre til det andet. I tilfælde af en såkaldt termisk flugt er brand næsten uundgåelig og meget vanskelig at slukke.
Samsung har indrømmet, at de endnu ikke har en endelig løsning på problemet. Ford-ejere vil dog modtage en advarsel direkte i bilerne, hvis der er fare på færde.
I så fald vil der blive vist en meddelelse om “bilen skal stoppes sikkert nu” i instrumenteringen. Audi- og Stellantis-ejere har ikke denne mulighed. Deres bedste mulighed for at komme uden om problemet er at sende bilerne på værksted hurtigst muligt.
Indtil videre ser den eneste løsning på tværs af alle mærker ud til at være en softwareopdatering, der vil advare ejerne, hvis batterisystemet registrerer et problem.
Foreløbig er det en god idé at parkere udendørs – bare for en sikkerheds skyld. El- og hybridbiler og deres batterier er et område, der både kræver opmærksomhed og fortsat udviklingen.
Læs flere artikler efter annoncerne: