Efter en fatal dødsulykke i en Citroën C3 gennemtvinger Frankrigs transportministerium nu et massivt kørselsforbud, der rammer 1,7 millioner biler.
En fatal ulykke med en Citroën C3 har fået Frankrig til at reagere kraftigt.
Landets transportministerium har indført et omfattende kørselsforbud for biler med potentielt farlige Takata-airbags.
Det betyder, at 1,7 millioner biler ikke længere må køre på vejene. Det skriver nyhedsburauet AFP.
Baggrunden er en tragisk hændelse den 11. juni. Her blev en kvinde dræbt af metaldele fra en airbag i en Citroën C3.
Efter ulykken udsendte koncernen Stellantis, der ejer Citroën, et kørselsforbud for den pågældende bilmodel i hele Europa.
Nu har de franske myndigheder udvidet indsatsen markant.
Transportministeriet i Frankrig har meddelt, at i alt 1,7 millioner biler bliver omfattet af et øjeblikkeligt kørselsforbud. Det sker af to omgange med henholdsvis 900.000 og 800.000 biler.
Bilmærkernes ansvar og logistiske udfordringer
Bilmlærkerne har fået besked på at tilbagekalde bilerne. De skal sikre, at de farlige airbags bliver udskiftet med sikre udgaver.
– Denne beslutning har til formål at sende et klart og tydeligt budskab til producenterne, lyder det fra Transportministeriet i en pressemeddelelse.
Samtidig opfordres ejere af de berørte biler kraftigt til at reagere hurtigst muligt. De skal få deres biler kontrolleret.
Den franske transportminister lover, at bilproducenterne skal skaffe lejebiler til alle berørte bilejere. Det er en opgave, som kan blive en stor logistisk udfordring.
Det er endnu ikke offentliggjort, præcis hvilke bilmodeller der er berørt udover Citroën C3. Problemet omfatter dog flere mærker.
Takata-skandalens lange efterspil
Problemet er ikke isoleret til Frankrig. Også i Danmark er der fortsat tusindvis af biler, som kører rundt med de problematiske Takata-airbags. Det har ført til flere igangværende tilbagekaldelser.
Udover den nylige tilbagekaldelse fra Citroën og Stellantis-koncernen, leder også Nissan og BMW aktivt efter ejere af biler med de farlige komponenter.
Takata-skandalen har i årevis været den mest alvorlig sag for bilindustrien nogensinde. Fejlen i airbaggene betyder, at de ved en kollision kan eksplodere og udsende metalfragmenter med stor kraft.
Det forvandler en sikkerhedsforanstaltning til en potentiel dødsfælde.
Sikkerhed i bilen er afgørende, og det er vigtigt at holde sig orienteret om tilbagekaldelser for netop din model.
I Danmark beder Stellantis også ejerne af de ramte Citroën-modeller om at opsøge et værksted. Foreløbig skal 17.000 biler have udskiftet airbaggen.
Takata selv gik konkurs i april 2018. De raske dele af virksomheden blev opkøbt af amerikanske Joyson Safety Systems. Ansvaret for at få skiftet de defekte airbags ligger dog hos bilmærkerne, der havde kontrakter med Takata.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]