Annonce

Undersøgelse: El- og benzinbil har den samme fejl

En tysk undersøgelse viser, at elbiler stoppes af markant færre nedbrud en diesel- og benzinbiler. Batteriproblemer har de dog tilfælles.

Debatten om elbiler kontra biler med forbrændingsmotor handler ikke kun om ydeevne og CO2-udledning.

Pålidelighed er også en vigtig faktor. Ifølge Europas største vejhjælpsorganisation, tyske ADAC, ser elbiler ud til at klare sig bedst i den kamp. ADAC’s data om nedbrud viser en klar tendens, der giver elbiler en fordel sammenlignet med benzinbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Organisationens medarbejdere, kendt som “De Gule Engle”, rykkede ud til over 3,6 millioner nedbrud sidste år.

De indsamlede detaljer fra hvert udkald. Den store mængde data viser, at elbiler har færre nedbrud end biler med forbrændingsmotor.

For biler registreret mellem 2020 og 2022 oplevede elbiler 4,2 nedbrud per 1.000 køretøjer. Det tal var 10,4 for biler med forbrændingsmotor i samme aldersgruppe. Det viser tal fra ADAC.

ADAC meldte for første gang i 2024 ud, at de havde nok data til at vurdere elbilers pålidelighed. Konklusionen var allerede da til elbilernes fordel. Med endnu et års data er den konklusion kun blevet stærkere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selvom ADAC modtog flere udkald til elbiler end nogensinde før, udgjorde de kun 43.678 ud af de samlede 3,6 millioner udkald. Det svarer til kun 1,2 procent af alle udkald.

12-volt batteriet: Den store synder for alle biler

Stigningen i udkald til elbiler skyldes formentlig den øgede popularitet af elbiler. Flere elbiler på vejene betyder flere potentielle udkald. Resultaterne vurderes også at være mere præcise nu, da nogle af elbilerne er blevet ældre.

Det mest almindelige problem for begge drivlinjetyper var det samme. Det var 12-volt batteriet. Det lille batteri var årsagen til 50 procent af nedbruddene for elbiler.

Mere efter videoen

For biler med forbrændingsmotor var 12-volt batteriet skyld i 45 procent af nedbruddene. Det er altså et udbredt problem på tværs af teknologier.

Ser man på andre kategorier de seneste år, har biler med forbrændingsmotor haft flere eller lige så mange problemer.

Det gælder for eksempel elsystemet og motorstyringen. Også bilernes lygter giver anledning til flere udkald for forbrændingsbiler.

Undersøgelsen fra ADAC bygger på et solidt datagrundlag. Medarbejderne registrerede detaljer fra hver eneste af de over 3,6 millioner assistancer.

ADAC’s data: Mere end 3,6 mio. udkald

Den tyske automobilklub ADAC er en stor organisation. Deres data giver et godt billede af bilers driftssikkerhed i Europa.

De mange udkald giver et statistisk grundlag for at sammenligne forskellige biltyper og årgange. Det er den data, som viser den bedre pålidelighed for nyere elbiler.

Mere efter annoncen

Det er værd at bemærke, at det primære problem for elbiler ikke er selve højspændingsbatteriet, der driver bilen.

Det er derimod det traditionelle 12-volt batteri, som også findes i benzin- og dieselbiler. Det forsyner bilens grundlæggende elektriske systemer.

Hvis du vil vide mere om elbiler, nye bilmodeller eller tests af forskellige biler, kan du finde meget mere information her på Boosted.dk.

Mere efter annoncen

Vi dækker løbende nyheder og tendenser inden for bilverdenen. Ved du eksempelvis, hvordan danske Tesla-ejere er stillet, hvis mærket går konkurs? Læs mere om det her.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også