En tysk undersøgelse viser, at elbiler stoppes af markant færre nedbrud en diesel- og benzinbiler. Batteriproblemer har de dog tilfælles.
Debatten om elbiler kontra biler med forbrændingsmotor handler ikke kun om ydeevne og CO2-udledning.
Pålidelighed er også en vigtig faktor. Ifølge Europas største vejhjælpsorganisation, tyske ADAC, ser elbiler ud til at klare sig bedst i den kamp. ADAC’s data om nedbrud viser en klar tendens, der giver elbiler en fordel sammenlignet med benzinbiler.
Organisationens medarbejdere, kendt som “De Gule Engle”, rykkede ud til over 3,6 millioner nedbrud sidste år.
De indsamlede detaljer fra hvert udkald. Den store mængde data viser, at elbiler har færre nedbrud end biler med forbrændingsmotor.
For biler registreret mellem 2020 og 2022 oplevede elbiler 4,2 nedbrud per 1.000 køretøjer. Det tal var 10,4 for biler med forbrændingsmotor i samme aldersgruppe. Det viser tal fra ADAC.
ADAC meldte for første gang i 2024 ud, at de havde nok data til at vurdere elbilers pålidelighed. Konklusionen var allerede da til elbilernes fordel. Med endnu et års data er den konklusion kun blevet stærkere.
Selvom ADAC modtog flere udkald til elbiler end nogensinde før, udgjorde de kun 43.678 ud af de samlede 3,6 millioner udkald. Det svarer til kun 1,2 procent af alle udkald.
12-volt batteriet: Den store synder for alle biler
Stigningen i udkald til elbiler skyldes formentlig den øgede popularitet af elbiler. Flere elbiler på vejene betyder flere potentielle udkald. Resultaterne vurderes også at være mere præcise nu, da nogle af elbilerne er blevet ældre.
Det mest almindelige problem for begge drivlinjetyper var det samme. Det var 12-volt batteriet. Det lille batteri var årsagen til 50 procent af nedbruddene for elbiler.
For biler med forbrændingsmotor var 12-volt batteriet skyld i 45 procent af nedbruddene. Det er altså et udbredt problem på tværs af teknologier.
Ser man på andre kategorier de seneste år, har biler med forbrændingsmotor haft flere eller lige så mange problemer.
Det gælder for eksempel elsystemet og motorstyringen. Også bilernes lygter giver anledning til flere udkald for forbrændingsbiler.
Undersøgelsen fra ADAC bygger på et solidt datagrundlag. Medarbejderne registrerede detaljer fra hver eneste af de over 3,6 millioner assistancer.
ADAC’s data: Mere end 3,6 mio. udkald
Den tyske automobilklub ADAC er en stor organisation. Deres data giver et godt billede af bilers driftssikkerhed i Europa.
De mange udkald giver et statistisk grundlag for at sammenligne forskellige biltyper og årgange. Det er den data, som viser den bedre pålidelighed for nyere elbiler.
Det er værd at bemærke, at det primære problem for elbiler ikke er selve højspændingsbatteriet, der driver bilen.
Det er derimod det traditionelle 12-volt batteri, som også findes i benzin- og dieselbiler. Det forsyner bilens grundlæggende elektriske systemer.
Hvis du vil vide mere om elbiler, nye bilmodeller eller tests af forskellige biler, kan du finde meget mere information her på Boosted.dk.
Vi dækker løbende nyheder og tendenser inden for bilverdenen. Ved du eksempelvis, hvordan danske Tesla-ejere er stillet, hvis mærket går konkurs? Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]