Efter en fatal dødsulykke med elbilen SU7 tvinges kinesiske Xiaomi nu til at tilbagekalde 100.000 biler. Førerassistentsystemet advarede for sent.
Den kinesiske tech-gigant Xiaomi tvinges nu til at tilbagekalde mere end 100.000 eksemplarer af deres populære elbil, SU7.
Tilbagekaldelsen sker efter en tragisk dødsulykke i marts i år, hvor bilens førerassistentsystem svigtede.
Det er en alvorlig sag for Xiaomi, der er en relativt ny spiller på bilmarkedet. Og som ellers bare har sprøjet biler ud i et tempo, så ventelisten på fabriksnye biler lige nu er ét år lang.
Tilbagekaldelsen sker som en gratis, trådløs softwareopdatering, siger kineserne.
Opdateringen skal rette en kritisk fejl i bilens nuværende førerassistentsystem. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Systemet reagerer, der skal rettes op på, muligvis ikke hurtigt nok situationer, hvor trafikken er farlig.
Det kan betyde, at det ikke advarer føreren i tide.
Tre studerende dræbt i brændende bil
Baggrunden for den store tilbagekaldelse er en fatal ulykke på en motorvej i det centrale Kina i marts i år.
Her blev tre kinesiske studerende dræbt, da deres Xiaomi SU7 kørte galt.
Bilen kørte 116 km/t med førerassistentsystemet aktiveret. Systemet registrerede en fare forude, men udsendte først en advarsel blot to sekunder før, bilen ramte et beton-autoværn.
Efter kollisionen brød den nye elbil i brand.
De tre personer i bilen kunne ikke komme ud, fordi bilens døre havde låst sig selv automatisk under ulykken.
Kina strammer reglerne for selvkørende teknologi
Den tragiske ulykke har fået de kinesiske myndigheder til at reagere prompte.
Ministeriet for Industri og Informationsteknologi (MIIT) har strammet reglerne for markedsføring af selvkørende teknologi markant.
Kinesiske bilproducenter må ikke længere bruge vildledende udtryk som “automatiseret kørsel” eller “autonom kørsel”.
Fremover er det kun tilladt at bruge udtrykket “assisteret kørsel”.
Den nye tilbagekaldelse fra Xiaomi er en direkte konsekvens af de nye, skærpede sikkerhedsregler.
Problemet med døre, der ikke kan åbnes efter en ulykke, er desværre ikke unikt for Xiaomi.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har en erfaren brandmand kaldt de elektroniske dørhåndtag på Tesla-modeller for “dødsfælder“, efter han måtte smadre ruden for at redde en mand ud af en brændende bil.

