En ny rapport tegner et billede af, at der stadig er massiv skepsis over for elbilerne blandt bilisterne. Faktisk siger 1 ud af 5 helt nej tak.
Nรฆsten hver femte bilkรธber kan ikke forestille sig at skifte til en elbil.
Det viser en ny undersรธgelse fra England.
Rapporten bag undersรธgelsen, “EV Transition Tracker”, afslรธrer ifรธlge Motoring Research en massiv skepsis i befolkningen. Ifรธlge folkene bag rapporten skyldes den skepsis dog primรฆrt, at mange briter aldrig har prรธvet at kรธre i elbiler.
43 procent af den britiske befolkning har aldrig kรธrt i eller vรฆret passager i en elbil.
Motability Operations, der stรฅr bag rapporten, mener, at interessen รฆndrer sig dramatisk, nรฅr fรธrst bilisterne stifter bekendskab med elbilerne.
Mangler erfaring: Kรธberne er bange for det ukendte
Tallene taler ifรธlge Motability Operations deres tydelige sprog. Den markante skepsis er kun markant, fordi briterne ikke ved nok om elbiler.
44 procent af de adspurgte, der har vรฆret passager i en elbil, siger, at de er positivt indstillet overfor elbilerne.
Hele 74 procent af dem, der har prรธvet at lade en elbil op, siger, at de ser positivt pรฅ teknologien i bilerne.
Samtidig siger 9 ud af 10 af dem, der allerede ejer en elbil, at de ser positivt pรฅ oplevelsen.
Motability Operations opfordrer nu til, at der bliver sat turbo pรฅ antallet af prรธvekรธrsler ude blandt briterne.
Dansk advarsel – Sverige er skrรฆkscenariet
Mens briterne altsรฅ tรธver, stormer danskerne ind hos bilforhandlerne for at kรธbe elbiler. Det kan dog skyldes, at afgiftsfriheden i Danmark er en stakket frist.
Selvom et flertal pรฅ Christiansborg nu vil holde langt de fleste elbiler afgiftsfrie i 2026, skal der efter planen vรฆre fuld afgift pรฅ alle bilertyper senest i 2035.
Den situation fรฅr bilimportรธrernes interesseorgan Mobility Denmark til at rรฅbe op.
Direktรธr Mads Rรธrvig har tidligere pรฅ รฅret direkte advaret mod at gentage det, han kalder ‘svenske tilstande’. I hvert fald nรฅr det kommer til elbilerne.
I Sverige har bilisterne valgt elbilen fra i stor stil, efter den รธkonomiske stรธtte forsvandt i november 2022. Elbilernes andel af markedet er siden faldet til under 35 procent.
– Hvis man i Danmark fjerner stรธtten til elbiler for tidligt, vil det pรฅvirke salget negativt โ prรฆcis som vi har set i Sverige, siger Mattias Bergman, direktรธr for Mobility Sweden.
– Uden stรฆrke incitamenter forventer vi en opbremsning i antallet af elbiler, supplerer Bergmans danske pendant Mads Rรธrvig.
Det store spรธrgsmรฅl er, om politikerne kan og vil holde fast i de store subsidier der bliver hรฆldt i elbilerne.
For det er dyrt. Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle har det alene i lรธbet af รฅrets fรธrste 7 mรฅneder kostet den danske stat 3 milliarder kroner at holde langt de fleste elbiler afgiftsfrie.

