0 sikkerhed: Denne bil vil du IKKE køre galt i!

Euro NCAP giver topkarakter til to nye modeller fra Honda og Mazda, og slår hårdt ned på indiske Maruti, der får nul stjerner

Skal du absolut være i et sammenstød, viser det sig, at nye Honda Jazz og Mazda MX-30 er blandt de nye biler, du helst vil sidde i. I hvert fald hvis du har dit liv kært. Begge biler har nemlig bestået Euro NCAP’s test med 5 stjerner. Topkarakteren.

Begge er produceret på japanske fabrikker i byerne Mie og Hiroshima. Og de udmærker sig ved at have omfattende sikkerhedsudstyr, der både forsøger at undgå ulykker og at sikre dig i dem, hvis uheldet alligevel skulle være ude, skriver Bil Magasinet.

Omvendt, så har den indisk-producerede Maruti Suzuki S-Presso også været oppe til prøve. Den kom knapt derfra med en bestået prøve. Bilen fik ikke en eneste stjerne i sikkerhed for voksne.

Artiklen fortsætter efter reklamerne:

Svært at opnå
Kravene for topkarakter skærpes hele tiden i jagten på den mest sikre bil. Men ifølge Euro NCAP, så er springet i øjeblikket et af de helt store, og biler skal opfylde meget høje krav, for at opnå fem stjerner. Blandt andet har implementeringen af en centralt-placeret airbag mellem førerne i begge biler gjort, at sikkerhedsvurderingen er steget markant.

Et hårdt skub i sidden gør nas, men den nyeste Honda Jazz klarer det fint

Scoren er dog ikke pletfri, og Mazda går fra testen med et middelmådigt resultat i sikkerhed for bløde trafikanter. Her får Mazda 68%, mens Honda klarer hele 80%. MX-30 er dog marginalt (3-5%) mere sikker at side i, skulle uheldet være ude. Det skyldes, at den centrale airbag i MX-30 fungerer bedre, end den gør i Jazz.

For farlig til indiske veje?
I den helt modsatte ende af spektrummet fandt Maruti Suzuki S-Presso sig, da Global NCAP udførte en test, der skal undersøge sikkerheden bag biler på det indiske marked. Maruti Suzuki er et Suzuki-ejet bilmærke, der har primært marked i Indien, og som længe har været under flakild for manglende sikkerhed.

Sådan ser nul stjerne i Euro Ncap-testen ud for Maruti Suzuki S Presso

Selvom karossen blev beskrevet som ustabil, skyldes det mangelfulde resultat mest, at der på bilen skal tilkøbes centralt sikkerhedsudstyr: Bilen kommer som standard med en enkelt airbag til føreren, og yderligere airbags skal tilkøbes.

Det er ikke alle seler i kabinen, der er af den velkendte 3-punkts variant, og der er intet ISOFIX noget sted i kabinen. Naturligvis kan vi vinke farvel til alt, der ligner undvigelsesudstyr, automatisk nedbremsning, etc.


Reklame: