VW Golf R Variant – Racerbil i forklædning

volkswagen-golf-r-variant-03

Topmodellen af VW Golf hedder ganske enkelt R til efternavn. Bilen er ikke spækket med lir og gejl, og det gør bare Golf R endnu mere lækker.

Det er drønærgerligt, at bilproducenterne går mere og mere væk fra de mange cylindre, men jeg er også nået til den erkendelse, at det af miljøhensyn selvfølgelig er bedst, at bilerne går længere på literen og forurener så lidt som muligt.

Sådan er det også med denne syvende generation som netop “nøjes” med en firecylindret toliters motor med turbo. Med det i mente er jeg klar til at teste denne Golf R Variant med DSG gearkasse med dobbeltkobling.Lad mig sige det på den måde, at jeg allerede efter få minutter er pænt overrasket.
Motoren er ret spændende. Ydelsen er 300 hk og det maksimale drejningsmoment, som allerede jævnt og solidt indfinder sig ved 1.800 omdrejninger i minuttet, er hele 380 Nm.

“R” for Race
Det diskrete “R” er det vildeste du kan få i en gadebil hos Volkswagen. Jeg vælger at tro, at det står for race, for jeg kan i hvert fald sætte bilen i en opsætning, der netop hedder “race”.I dén funktion imponerer den mig uovertruffent. Her lægger jeg især mærke til, hvor fast bilen ligger ved høj fart i motorvejskurver og skarpe sving.

Jeg har jo lidt mere vægt på grund af det permanente firehjulstræk, men det glemmer jeg alt om i det øjeblik snuden atter vender direkte fremad. Pedalen i bund. Turbotøven lader vi de andre om, og det er en sand fornøjelse at mærke hvor effektiv dobbeltkoblingen arbejder med at finde det rigtige gear.
Da det er en tysker, er topfarten jo desværre begrænset til 250 km/t som jeg når uden problemer under min testkørsel på den tyske Autobahn.

Anonym for røddernes skyld
Noget andet, der er fedt ved denne Golf R Variant er, at den er lige så anonym udvendig som dronningens livvagter er når regenten er ude blandt folket. Du skal være lidt af en bilnørd for at se forskel på en almindelig Golf stationcar og så denne Golf R Variant.

Der er ændret en smule på forlygterne, den har fire afgangsrør og så lige et andet skørtesæt, men ellers er den altså meget tæt på at være tro mod rødderne om netop at være en Volkswagen – folkets bil.

VW Golf R Variant DSG
Pris: kr. 764.995,- Golf R Variant fra kr.676.397,-
Beskatningspris: kr. 603.052,-
EU-miks:14,3 km/ltr.
Motor: 2,0 l R4
Ydelse: 300 hk ved 5500 – 6200 omdr./min.
Moment: 380 Nm ved 1800 – 5500 omdr./min.
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 5,1 sek.
Bagagerum: 605 ltr.
Længde/Bredde/Højde:4255/1799/1452 mm

Artiklen er leveret af biltesteren.dk – læs resten af testen her

biltester

SE BILLEDERNE AF VOLKSWAGEN GOLF R VARIANT I GALLERIET HERUNDER
volkswagen-golf-r-variant-01

Klik frem og tilbage på pilene

Smid en kommentar