Sådan vil Lamborghini holde liv i V12’eren

Foto: Automobili Lamborghini S.p.A.

I Sant’Agata lover Lamborghini-chefen Stefano Domenicali, at miljøkrav ikke får lov at kvæle mærkets signatur – den enorme V12’er

I disse tider, hvor den ene skrappe miljøkrav afløser det andet, kunne man godt frygte skæbnen for alt, der har mere meget mere end tre cylindre.

Men ikke hos Lamborghini, hvor topchef Stefano Domenicali i et interview med Autoexpress nu lover, at V12’eren overlever. Også efter Aventador.

Den nuværende toptyrs afløser får hybridhjælp – og så skulle den miljøpotte være ude. Det samme gælder for Huracan – og en kommende afløser her – V10’eren bliver, hvor den er. Der skal bare lidt elektrisk hjælp til, fortæller Domenicali.

Men det er det nyeste skud på stammen, SUV’en Urus, der først sættes strøm til. En Plugin-Hybrid udgave af den enorme bil rygtes nemlig med drivlinjen fra Porsche’s Panamera Turbo S E-Hybrid, den 671 hestes V8’er på 4.4 liter.

En prototype baseret på det vilde Terzo Millennio-koncept skal i følge rygterne allerede være vist frem for kommende købere.

Vender vi lige tilbage til Aventadorens afløser for en kort bemærkning, så lander den formentlig på vejene i begyndelsen af det næste årti. Imens har den nuværende generation dog stadig et par hestekræfter eller 100 mere i ærmet. En Superveloce Jota-udgaven er på vej, og den skulle eftersigende allerede have smaskets Porsches’ rekord med 911 GT2 RS’eren som den hurtigste produktionsbil i verden.

 

Klik frem og tilbage på pilene