Annonce:

Sådan passer du på din bils bremser og sparer penge

Lær din bils bremser at kende og bliv bedre til at passe på dem. Sådan tager du problemet med defekte bremser i opløbet

Din bils bremser er noget, vi nok alle sammen kan blive enige om er helt centralt, når det kommer til bilens sikkerhed. Hvis bilens bremse er defekte, er bilen ganske enkelt livsfarlig – både for dig og dine medpassagerer og for alle trafikanter omkring dig.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Derfor er det selvfølgelig en rigtig god idé at holde godt øje med bremserne og passe godt på dem. Men selvom sikkerheden naturligvis er den vigtigste grund til at passe på dine bremser, så er der også penge at spare, hvis du slider dem mindre, da de så ikke vil skulle skiftes lige så ofte. Altså en win-win-situation. Her finder du nogle tips til, hvordan du kan spare på dine bremser, spotte problemer og hvilke problemer der kan være.

Sæt bilen i frigear
Du lægger mere pres på de stakkels bremseskiver, jo hårdere du trykker på bremsepedalen. Det slider unødigt meget på bremserne. Længere og langsommere opbremsninger er bedre for levetiden på din bils bremser, og du kan desuden bruge frigear til at tage farten af bilen, et stykke inden du skal bremse, så du bremser langsommere.

Vær forudseende med din kørerute
Forhåbentlig holder alle bilister øje med vejen foran dem, men et godt tip er at holde øje lidt længere frem, end du måske er nødt til. På den måske kan du i bedre tid flytte foden fra speederen, derved kører lidt i frigear og på den måde bremse, så du ikke behøver at bruge bremsepedalen helt så meget, før du når frem til rundkørsel, lyskrydset eller lignende.

Fri bilen for unødig vægt
Det er muligt, at det er en god idé at have sneskovlen liggende i bagagerummet om vinteren, men med mindre du har planer om at køre fast på stranden, så er den nok ikke så nødvendig i det varmere halvår. Mange af os har generelt meget skrammel liggende bag i og rundt om i vores bil, og alt unødig vægt betyder ekstra belastning på bremseskiverne. Et ekstra plus her er, at det også gavner din brændstoføkonomi.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Husk de gode kørevaner – også når dem foran kører dårligt
Man skal selvfølgelig som udgangspunkt følge trafikken, men der er ikke nogen grund til at kopiere de forankørendes dårlige vaner. Hvis ham foran har en tendens til at gasse hurtigt op og derfor også er nødt til bremse hårdere ned, behøver du ikke at kopiere den dårlige vane. Du kan ofte sagtens se lidt længere frem på vejen og forudse, hvornår det er fornuftigt at begynde at bremse ned.

Hvilke problemer kan der være med bilens bremser?

Bilens bremseklodser er nedslidte
Slidte bremseklodser bremser dårligere end nye bremseklodser. Det kan du bl.a. mærke ved, at du skal træde hårdere og hårdere for at bremse. Hvis du oven i købet hører en skurrende lyd, når du bremser, så er det ved at være slemt, og så skal du reagere.

Det er jo selvfølgelig svært at mærke det gradvise slid, der over tid er på bremserne. Ofte vil man måske først opdage det, når man skal bremse hårdt op, og bremserne så ikke er så effektive, så de var engang – og du skal træde hårdere på pedalen for at få den effekt, som du plejer.

Mangel på bremsevæske
Hvis din bil mangler bremsevæske, kan du risikere pludselig at kunne træde bremsepedalen helt ned, uden at du reelt bremser. Det kan være temmelig alvorligt i en situation, hvor bilen skal stå stille hurtigt. Men problemet kan heldigvis løses ved at fylde bremsevæske på – tjek derfor jævnligt standen i din bremsevæske. Husk at passe på snavs, når du fylder ekstra bremsevæske på.

Læs mere efter annoncerne:

9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING

Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:


Læs mere herunder:

Hvis du helt har fået systemet og bremserørerne drænet, så skal de måske udluftes, inden du kan få dem til at virke igen. Det kan du enten anskaffe dig et bremseudluftningskit til, eller indhente tilbud fra forskellige mekanikere.

Snavset bremsevæske
Det kan også være, at der er kommet kondensvand eller snavs i din bremsevæske. Især skiftende temperaturer kan betyde kondens i beholderen til bremsevæsken, og det medfører, at væsken ikke lige så godt kan holde trykket længere, og derfor kan bremsepedalen komme til at virke blød og svampet. Hvis det er kraftigt frostvejr, skal du være ekstra opmærksom, da kondensen kan fryse til is, og at det kan betyde, at din bil slet ikke kan bremse

Når der kommer vand i bremsesystemet, så ændres kogepunktet, og det er et problem – det er det, fordi bremseskiver og bremseklodser bliver meget varme, og den varme overføres til bremsekaliberen, hvor bremsevæsken skal presse bremseklodserne ind mod bremseskiven.

En tilstoppet bremseslange
Der kan komme skidt ind i bremsevæsken, hvis låget ikke er helt tæt. Skidtet og snavset, kan så samles og danne en prop, hvilket oftest sker i bremserørene – hvis det sker, så skal du have tømt helt bremsesystemet.

Rusten bremseskive
Hvis der kommer vand ind til bremseskiven, er der en stor risiko for, at der kommer rust på den, da den er lavet af metal. Hvis det sker, kan bilen trække lidt til siden, når du bremser kraftigt. Den smule rust kan tit gå væk ved, at du bremser, mens du kører. Det skal du selvfølgelig gøre forsvarligt.

Ofte kan du let spotte, om der er rust på bremseskiven. Hvis ikke kan du tage bilens hjul af, så du har frit udsyn til bremseskiven. Hvis der er lidt rust, kan du fjerne det, hvis der er meget, så skal bremseskiven skiftes.

Annonce:


Mudder på bremsekaliberen
I Danmark er det næsten umuligt ikke at køre igennem en vandpyt indimellem. Når du gør det, er der risiko for, at der kommer mudder ind i bremsesystemet. En ny bremsekaliber uden problemer har en gummihætte, som netop beskytter mod, at der kommer snavs, skidt og vand i systemet, men hætten kan blive mør eller sidde skævt, og så der kan komme snavs og mudder ind til stemplet. Det kan medføre, at bremsen kommer til at “hænge” lidt og ikke slipper så let, når du har trådt pedalen ned, så bremsen bliver slidt hurtigere og mere end nødvendigt.

Bremsepumpen er defekt
Når du træder på bremsen, sørger bremsepumpen for, at trykket i bremsesystemet bliver øget mere, end du trykker. Derfor skal du ikke træde så hårdt på bremsepedalen, før bilen standser. Uden en velfungerende bremsepumpe, skal du altså selv træde meget hårdt på bremsepedalen for at standse bilen. Så du er slet ikke i tvivl om, hvis det skulle ske, at bremsepumpen er stået af.

Vand på føleren
ABS-bremser, som er i de fleste nye biler, fordeler trykket til hjulene, så bilen bremser lige meget i begge sider og ikke skrider. Hvert hjuls ABS-bremsestyring har som regel en føler, som sender signaler til bilens kørecomputer. Hvis der kommer vand på de følere, så måler de selvsagt ikke korrekt, og så kan det være, at bremsevæsken ikke bliver fordelt rigtigt. Dermed bremser din bil ikke bedst muligt. Det kræver en tur på værksted at få fikset det.

Bremserne er ikke noget at joke med, for hvis de er defekte, kan det gå rigtig galt. Hvis du oplever problemer med din bils bremser, vil det altid være en god idé at få et værksted til at tjekke dem. Hvis du indhenter tilbud flere steder fra, vil der næsten altid være penge at spare.

 


Annonce:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler