Racerbiler til gaden – 10 af de vildeste homologiseringsbiler nogensinde

Det er ikke kun sleeper-biler, der kan tage røven noget så grundigt på dig i et lyskryds. Den samme egenskab er homologiseringsbiler for undt. Biler, hvis naturlige habitat egentlig er baneasfalt, men som ikke desto mindre er virkelighed med typegodkendelse, nummerplader og hele pivtøjet.

boosted_nytbanner

 

Bilerne blev til, fordi fabrikanterne hver og én ønskede, at deres bil skulle være hurtigst rundt på en racerbane. Som oftest på distancen af 22,810 km ” det grønne helvede” Nürburgringens “nordsløjfe”.  I dette galleri har vi samlet nogle af de allerstørste Le Mans, Gruppe-B-rally og andre løbsserie-helte, som alle har en lillebror til gadebrug. Nogen blev kraftigt reduceret i antallet af heste som eksempelvis Pegeouts 205 T16, der måtte nøjes med 200 hk i forhold til storebror “205 Turbo 16 Evo I og II” 500+ hestekræfter. Andre var tættere på racerbilens effektkurve som den 4-liters V8 BMW M3 GTR der, trods sin korte produktionstid, bød på 350 heste i forhold til ALMS-udgavens 500 styk.

Klik på galleriet og snus lidt til alle af de 10 virkelig sprøde vogne

Klik frem og tilbage på pilene

Smid en kommentar