Lunkne Odense Kommune: Ingen har efterspurgt en permanent bane

En aftale mellem Racedays.dk og Odense Kommune har bragt det lovlige gaderæs retur til det fynske efter sidste års succes. Alligevel mener kommunen, at initiativet blot har skabt mere af den ulovlige kørsel.

Nyheden om aftalen blev derfor bragt med store forbehold. Størst er de formindeskede køremuligheder, der i Odense er berammet til fire aftener i løbet af sommerhalvåret for de oktanhungerende fynboer. I Aalborg, Skjern og Randers, hvor Racedays.dk også har aftaler med de lokale myndigheder, er det antal oppe på fem arrangementer i hver by. Men det har altså ikke kunne lade sig gøre i Odense.

boosted_nytbanner

Kommunen: Ingen har efterspurgt en permanent bane
For Odense Kommune består sagens kerne i det faktum, at der gives en tilladelse til ræs på det offentligt stykke asfalt Stat-Ene-Vej. Vejen ligger i industriområdet Tietgenbyen, som før Racedays.dk-arrangementerne blev benyttet af folk med mere lyssky speederpedaler. At der stadig er liv i det ulovlige ræs, ser kommunen derfor som en afvisning af den håndsrækning, streetrace-miljøet fik.  Og det er altså den afvisning, som nu risikerer at sætte en kæp i de hjul, der skal køre rundt for at afvikle den lovlige del i Odense.

– Da vi (kommunen, Red.) foreslog en mere permanent løsning, havde det ingen intresse i miljøet, fortæller kontochef i By-og kulturforvaltningen Allan Bach Laursen til Boosted Magazine og fortsætter: Desuden er jeg ikke bekendt med nogen efterspørgsel på en permanent bane.

Kontorchefen vil ikke forholde sig til, hvad fynboer med kløe i højrefoden skal gøre årets resterende dage, hvor Racedays.dk ikke er på øen med en tilladelse i hånden. I stedet fremlægger han kommunens opfattelse af sagen.

Vi havde et håb og ønske om, at ræset kunne tunere fra by til by. Altså ét ræs i Odense, derpå den næste by osv., udtaler Allan Bach Laursen.

Alligevel vil kommunen ikke kalde succes i 2016-sæsonen en betingelse for fortsat samarbejde med Racedays.dk. I stedet kalder Allan Bach Laursen spørgsmålet for ” en løbende vurdering”. Ligesom han mener, at den lovlige del af ræset i Tietgenbyen er ” i den gode ende”. Odense Kommune er indstillet på fortsat at tillade fire årlige arrangementer på Stat-Ene-Vej for “at understøtte gaderæs under lovlige, sikre og styrede rammer“, hedder det i et skriftligt svar fra Allan Bach Laursen.

Randers modellen
Odense Kommune har ikke ville støtte det lovlige ræs på Stat-Ene-Vej, men blot givet tilladelse til selve afviklingen. Spørgsmålet om støtte er politisk sag, forklarer Allan Bach Laursen.
Hvad byrådet i Odense ikke kan finde ud af, har de i Randers fundet en løsning på. I det kronjyske har et flertal i byrådet rejst 150.000 kroner i årlig støtte til gaderæs under sikre forhold.
– Jeg har kæmpet for at sidestille motorsporten med andre sportsgrene, der udøves i Randers, udtalte formanden for teknik-og miljøudvalget i Randers Kommune, Frank Nørgaard (DF), den 9. marts til Boosted Magazine.

Boosted Magazine var selv til stede, da RACEDAYS.DK i 2015 kom til Odense for første gang, og vi var meget imponeret af arrangementet. Vores reportage fra den aften kan læses i Boosted Magazine nr. 22.

Klik frem og tilbage på pilene

Smid en kommentar