Læserbil: Krybende cool coupé

Mikkels hårdkogte Honda syder af race-følelse og et rasende frihøjde-had. Mød den klinisk rene japaner-coupé, der kan kiles en forhistorisk 25-øre fast under.

Frihøjde er noget, Fanden har skabt. I hvert fald hvis du spørger Mikkels Civic Coupé. Den 23 år gamle japaner har bare 15 millimeter luft mellem sin pulverlakerede forbro og den danske asfalt. Selv en 25-øre er højere. Og den lille pismønt, der fakede de sidste tre procent af sit kobberindhold, kan du ikke engang betale med mere. Værdiløs, nada, niks – nyt! Det samme kan ikke siges om Civic’en, selvom det måske så sådan ud for Mikkel, da han i sommeren 2014 gav en Bimmer i bytte for den på det tidspunkt godt rusthærgede Honda. Men der var en grund!

“Det er lidt svært at forklare. Men min første Honda var en EJ2 coupé. En af de biler, jeg virkelig fortryder, jeg solgte. Så da jeg fik muligheden for at bytte mig til den her, vidste jeg, at det var en bil, jeg ikke skulle af med lige foreløbig”, fortæller Mikkel.

Sommeren skulle dog blive til vinter, før Mikkel gik i gang med det, enhver bilbygger før eller siden kører ind i – projektet, der tager overhånd.

“Der er maksimalt 15 millimeter fra forbroen til asfalten”, fortæller ejeren!

Der findes dem, der ikke forstår blandingen af tysk og japansk. Til dem har vi bare at sige: Hold kæft, det er fedt!


Inspireret af hvordan amerikanerne holder Honda, kastede Mikkel sig over en KW Variant 1-undervogn til coupéen. Men for at sådan en kan gå helt i bund uden at bokse alt for meget med bærearmene, har det være nødvendigt at modificere kraftigt på spindler og gafler. Til gengæld går ikke ét af de hundedyre 15” BBS RM 012-hjul på inde under de olivengrønne skærmkanter. Ikke engang ved fuldt styreudslag. Bilens virkelige partytrick er dog alt det, du ikke kan se. I det vanillefarvede motorrum har den VTEC-skrigende B16a2-motor nemlig klinisk rene arbejdsforhold. Her har Mikkel muget godt og grundigt ud for at befri brandvæggen for Hondas komplicerede ledningsnet til bremsesystemet.

“Det har godt nok kostet mig bremseforstærkeren at gemme bremsesystemet og andre motorledninger væk. Men bilen bremser fint uden, og så ligner det jo, at jeg har en motor, der ikke er koblet til noget”, uddyber Mikkel.

Det må gerne se rasende dyrt ud uden at sprænge budgettet i atomer

“Så, drenge! Så løfter vi fandeme, så han kan tage et pænt billede, ham den flinke fotofyr“

I kabinen er historien nogenlunde den samme. Altså oppe foran. For bagsædepassagerene er der sådan set ryglæn til, men de firepunkts Takata-seler har godt fat i både selebaren fra NRG, de røde Recro-stole og sædegulvet.

Trods den vilde cambervinkel dufter Honda’en altså skrapt af racerbil. Helt præcist hvor hurtigt Honda’en kan lægge den resterende trafik bag sig i det US-inspirerede vidvinkels-bakspejl, ved Mikkel bare ikke endnu. Dog lavede VTEC-maskinen 180 hestekræfter og 173 newtonmeter, allerede inden Mikkel gik i gang med projektet.

Et projekt der i øvrigt stod færdigt bare to uger før, Mikkel skulle have bilen klar til sidste års Auto Show. Det kalder vi smuk timing. Men hvad så nu? Jo, når vi spørger Mikkel, er svaret:

“Bilen har faktisk stået uden plader, lige siden jeg gik i gang med ombygningen. Men nu skal der nogle på igen. Den har trods alt kun kørt til og fra værkstedet de sidste tre-fire år. Honda’en bliver ikke min ’daily’. Men nu vil jeg køre så meget i den, som jeg overhovedet kan.

Mikkel? Det er en fantastisk plan!

Hvordan det end vendes og drejes fås ægte BBS med guldbolte bare aldrig på budget – og se så lige den kant!

Det ligner jo, at motoren slet ikke er koblet til noget!

De røde Recaro-stole er fra – ja, du gættede rigtigt, en Integra Type R

Ikke bare en gimmick – Mikkel kan se hele vejen rundt i trafikken

Nardi-rattet i alcantara med snap-off er den ultimative tyverisikring

Trods den vilde cambervinkel dufter der af racerbil i kabinen

Den vilde asfaltskrabende stil har Mikkel fra Honda-scenen i USA

TEKNIKKEN: HONDA CIVIC

  • Motor: 1.6 liters B16a2 • GSR-knaster • Blox indsugningsmanifold med 69 millimeter gasspjæld • AEM-dysebro med RC-dyser • Supersprint manifold skåret op og gjort kortere • Hondadata S3000 V2 P30-ECU • AEM air/fuel-sensor • Tomei-brændstofregulator • Megan Racing justerbar knasthjul • Whale penis-indsugning • turbomotor.dk-alukøler • custom catback-udstødningssystem

  • Gearkasse og drivline: Original femtrins manuel • Exedy Stage 1-kobling

  • Undervogn: KW Variant 1-gevind • modificeret spindler og gafler • komplet Powerflex-bøsningssæt • Skunk2-bærearm nederst bagtil og øverst foran • Megan Racing justerbar camperarme • spindler og bærearme pulverlakeret matsort • forbro lakeret blanksort
  • Bremser: VTI-bremsesæt • polerede bremserør • bremseforstærker fjernet
  • Fælge og dæk: Renoverede 15” BBS RM012 • nye kanter og guldbolde • foran: 8,5×15” med 165/45-dæk • bagtil: 9,5×15” med 195/45-dæk
  • Karosseri: Aerodynamics OEM Style carbon kølerhjelm og bagklap • alt unødigt fjernet i motorrum • viskermotor fjernet • carbon spoon-sidespejle • spec d-forlygter og sideblink • Bolt spikes • Password JDM kølerbeslag, hoodraisers, kølerbeslag og manifoldbolde
  • Kabine: Recaro Speed-forstole • NRG-harness bar • Takata firepunktsseler • Nardi deep dish-rat • Skunk2-gearknop • Spec-d-nav med snap off • US Racing 5 vidvinkels bakspejl
  • Præstationer: Ikke målt siden ombygningen • før ombygning lavede motor 180 hk og 173 Nm

 

Klik frem og tilbage på pilene