Læserbil: Drengedrømmen

Den customrøde Chrysler-lak med perlemorseffekt skal gabe over en Supra Mk. IV, der ikke alene har 453 hk, men også er bygget bredere end originalen. Marius’ drengedrøm har LED-lys i alle farver og en Fast and Furious-stil kørt helt ud!

Der har ikke stået en tilfældig tumpe og kylet knytnæver mod tankdækslet. En original Toyota Supra er bare ikke bredere. Forklaringen er skærmforøgerne fra engelske Areokit, der lægger to ekstra centimeter over hofterne på Marius’ Supra, som i forvejen er langt fra original. Faktisk kunne der have været endnu mere af den Chrysler-røde japaner.

“Der gik ikke mere end 14 dage, fra jeg købte bilen, til jeg splittede den ad. Egentlig stod jeg klar til at gøre bilen otte centimeter bredere med et widebody-kit. Men det fortrød jeg, da jeg skulle skære i skærmene”, fortæller Marius.

Det er helt med vilje, at tankdækslet ikke er rykket ud for at følge linjerne i de ekstra brede skærme, så er det nemlig til at se, at bilen er bygget bredere

De 14 dage er efterhånden tre år gamle. Så længe har Marius nemlig haft bilen. Men det er faktisk først her i påsken, at der for alvor kom omdrejninger i ombygningen.

“Planen var egentlig at stille op i Danmarks Flotteste Bil. Så på halvanden måned fik jeg lige pludselig travlt med at montere anlæg og tilpasse karosseriet”, fortæller han.

Alle områder, der kunne spartles ind på Supra’en, er blevet det. Sådan har Marius opnået det bredeste look med de reneste linjer hele vejen rundt. Den står også bare knivskarpt, den ikoniske japaner

På den massive hækvinge ses det tydeligt, hvor meget effekt, der er i perlemoren

Udover Marius’ eget arbejde på Supra’en, brugte en skrap saddelmager samtidig på den gode side af 100 timer for at få den enormt lækre kabine i læder og alcantara klar til konkurrencen i Padborg. Som endte med alligevel ikke at blive til noget i år.

Alligevel er Marius ikke i tvivl om, at kabinen er den flotteste, han nogensinde har fået lavet til en bil. Og selvom bilen er bygget til show, så er der faktisk også rigeligt med ’go’ i de dobbelte turboer, der har fået opdateret indmaden og hævet ladetrykket.

Her sidder rattet i den rigtige sige, som nogle japaner-fans kalder det

Alt i kabinen er enten i læder eller alcantara. Arbejdet tog over 100 timer. Marius har endda fået lavet et sæde til datteren i samme materialer

Resultatet på 453 hestekræfter ved 1,3 bar er bestemt ikke dumt i en bil, der er bygget til at stå stille for at høste pokaler.

“Jeg er altid gået efter Fast and Furious-stilen, og så er jeg nok egentlig bare aldrig vokset fra den”, griner Marius.

Marius er da heller ikke alene om at have et ømt punkt for den store Supra. Datteren på seks har nemlig også haft noget at sige i sin fars bilbyggeri.

“Bilen er bygget til ære for hende. Heldigvis er hun lige så vild med den, som jeg selv er. Så hun har været med inde over alt fra fælge til bodykit og farvevalget, siger han.

De 453 turboheste er smukt pakket ind og synger ud gennem et 120 millimeter afgangsrør

Supra’en er udover sit potente motorrum proppet med de lækreste lydstumper fra Alpine. Det er altså super imponerende at se

Lige nu er næste stop for Supra’en Tyskland og Europas største JDM-fest, Reisbrennen. Herefter tager den brede japaners dobbelte turboer turen tilbage til Danmark for at parkere i udstillingen til Auto Show 2018 i Odense Congress Center.

Læs mere om Auto Show her.

Bagfra ses det for alvor, hvor bred 90’er-ikonet er over sine skærme

36-årige Marius fra Haderslev er noget af en bilbyggende veteran. Og så har han noget med Toyota’er. To gange havde han biler med, dengang der var noget, der hed Vmax. I alt står 45 biler oplistet på autotransportchaufførens CV. Af dem er hele 11 styk MR2’ere. Supra’en her er dog en af de større drengedrømme.

 

TEKNIKKEN: TOYOTA SUPRA

  • Motor: Treliters twinturbo 2JZ • hybridturbo med hævet ladetryk • Apeix luftfilter • Tomai 264 graders knaster • frontmonteret intercooler • HKS blow-off • modificeret motorstyrring • katalysator ersattet med 3” decat-rør • Blitz turbotimer og remhjul • Titan krumtapsdæmper • justerbar takthjul • 200 amperes generator • 3” HKS-udstødning med 120 millimeter afgangsrør
  • Gearkasse og drivline: Automatgearkasse
  • Undervogn: H&R-gevind
  • Bremser: Nyrenoveret Supra Eurospec-skiver
  • Fælge og dæk: 19” Japan Racing 10 • foran: 9,5 x 19 med 235/35 Falken-dæk • bagtil: 11 x 19 med 265/35-19 Falken-dæk
  • Karosseri: Do-luck forkofanger • Top Secret-sideskørter • Aerokit-bagkofanger • 20 millimeter Aerokit-skærmforøgere både foran og bagtil • faceliftede baglygter med røgfarvet glas • røgfarvede front-og sideblink • LED-lys under bilen og under intercooleren
  • Lak: Customblandet Chrysler-rød
  • Kabine: Alt betrukket med sort læder og alcantara ført med røde syninger • Autogauge-ur til turbotryk og vandtemperatur • barnestol syet i samme materialer som resten af kabinen
  • Bilstereo: Alpine ILX-702D-headunit • Alpine X-565C 6.5”-komponentsæt • Alpine R-W10D2 10”-subwoofer • Alpine PDX-F4-forstræker til højtalerne • Alpine PDX-M12 Monoblock til subwoofere
  • Præstationer: 453 hk • 587 Nm ved 1.3 bar
  • Tak til: De personer, som har hjulpet mig med at få bilen op at stå, ligesom jeg ønskede mig den
Klik frem og tilbage på pilene