Indtil den næste Focus RS: ST’eren får 250 hk og Mustang-motor

Ford er i gang med udviklingen af den sidste Focus med ren forbrændingsmotor – ST’eren er på vejene næste år med den 2.3 liters EcoBoost-motor

Egentlig skulle den næste Ford Focus ST have været her allerede til efteråret, men den tyske udviklingsafdelingen har skubbet lanceringen ind i 2019. Sandsynligvis lige til en premiere på Geneve Motor Show i marts.

Til gengæld kan vi se frem til en bil, der skrotter planerne om den 1.5 liters turbo-motor i Fiesta ST og i stedet får den 2.3 liters Ecoboost-maskine, som bruges i Focus RS og Mustang. Med 250 hestekræfter bliver det dog en noget neddroslet sag i forhold til den udgående Focus RS, der i det sidste skrig, Red Edition, er helt oppe på 370 heste.

Det er alligevel ikke helt nok til at kunne hænge på konkurrenterne Renault Mégane RS og Peugeot 308 GTi, der har henholdvis 276 hk og 266 hk hver.

LÆS OGSÅ: BOBA GOLF 1 PÅ RULLEFELTET – SÅ VILDT MANGE HK HAR DEN

At ST’eren bliver op til 88 kilo lettere og får strammere undervogn, hjælper dog lidt på det faktum. Desuden mener mediet Autocar at vide, at ST’eren udelukkende kommer med en sekstrins manuel løsning på gearkasse-fronten.

Det bliver i hvert fald opskriften på den sidste Ford Focus, der drives frem af en ren forbrændingsmotor. Noget vi godt kan leve med, indtil Focus RS introducerer batteri-power som hjælpemiddel i 2020.

 

Klik frem og tilbage på pilene