Hot Rod-Ford har Ferrari-biturbo-V8’ér og 950 hk

file1

I verdenen af ombyggede biler er intet helligebrøde. Derfor får vi også noget vildt som en Ford Hot Rod med Ferrari V8 tilsat to turboer

Det historiske forhold mellem Ferrari og Ford er mildest talt ombrust.  Ikke mindst fordi amerikanerne var millimeter fra en overtagelsesforretning i 1963, da Enzo Ferrari skiftede mening i sidste sekund, tog den fyldepen, der skulle sætte hans underskrift på salgspapirerne, og udvandrede. Lige for næsen af hele Ford-delegationen, som var rejst helt til Modena, Italien, for at overtage Ferrari-fabrikken.

Hjemme i Michigan bragte den italienske tallerken-arrogance Ford-toppens pis i kog. Varmegrader, der blev til Ford GT40, og dermed nogle af de fedeste motorsportsdueller verden endnu har set. Fordi Ford død og pine nu ville banke Ferrari. Det skete i  1966, 67, 68, 69, og som det er de fleste bekendt igen i 2016.

Det lader dog ikke til, historikken har bekymret skaberen af denne 1932 Ford Coupé – en favoritkarosse blandt Hot Rod-byggere – det mindste. Mellem forhjulene er der nemlig ikke gjort plads til en V8’er fra det hjemmelige marked, men i stedet lagt otte cylindrede maskine, der svarer til den, som kan findes i 308 GTB fra de sene 1980’ere.

TUBRO-KREDS  
Den tre liters slagvolumen er i sin oprindelige form naturligt aspirerede, men her har den fået selskab af ikke bare én men to turboladere. Det betyder 950 hestekræfter sendt via competition-spec-koblingen gennem en sekstrins gearkasse og direkte ud i baghjulene.

Bilen er udstyret med uafhængige baghjulsophæng, KW-fjedre og 18″-alufælge foran 381 millimeter bremseskiver med fire-stemplede kalibre hele vejen rundt. Kabinen har fuldt bur og fempunkts H-seler. Så har du chancen for at overleve, hvis kontrollen kikser for dig.

SLÅ SPAREGRISEN I STYKKER
Hele herligheden står selvfølgelig i en passende Ferrari-rød med tilhørende logoer af den stejlende hingst. Det manglede da bare!

Lyder det som noget for dig, så er det godt, alt har et prisskilt. Det gælder også denne turbo-bisse. Men du skal grave dybt i lommeulden, for der skal lægges 250.000 dollar hos M.P. Classics World i Hollywood, hvis du skal have bilen med hjem over Atlanten. Det samme som Ferrari USA gerne vil sælge dig en top-udrustet 488 GTB for.

VALGET ER DIT – SE FERRARI HOT ROD’EN I GALLERIET HERUNDER

file2

Brug pilene til at at bladre frem og tilbage

Smid en kommentar