Guide: Udskiftning af tændrør

Du kan sagtens skifte bilens tændrør og tændkabler, selvom du ikke er mekaniker

Din motor består af mange dele, som alle har en vigtig funktion. Specielt motorens tændrør og tændkabler er altafgørende for, om motoren kører jævnt og udnytter brændstoffet så effektivt, som den bør.
Du kan sagtens selv udskifte dem, og vi har lavet en gør det selv-guide, som punkt for punkt tager dig igennem opgaven fra start til slut.

Så slipper du for mekanikerens tårnhøje timeløn og kan bruge pengene på kvalitetsdele i stedet.

Hvorfor udskiftning?
Det er kun benzinmotorer, der har tændrør. Så kører du diesel, er denne guide ikke noget for dig. Tændrør og tændkablerne sørger for at transportere højspænding til tændrørets elektrode, som herefter afgiver en gnist til at antænde benzinen i motoren.
Når tændrør og tændkabler bliver slidte, vil motoren være mindre effektiv og ofte have udsættere eller gå ujævnt.

Tidsforbrug
Alt afhængig bilmodel er det et indgreb, som tager omkring 30 minutter.

Sværhedsgrad
2 ud af 10. Du behøver ikke at have en mekanisk uddannelse, men bare være fingernem.

Værktøj
Vi har brugt en 16 mm tændrørstop til 49,95 kr. og et søgerblad til 49,95 kr. Begge fra Thansen.dk. Derudover kræves der kun almindeligt håndværktøj.

Dele
Tændrør er NGK Iridum til 169 kr. for fire styks og tændkabelsættet til 499 kr. Begge i top kvalitet fra Thansen.dk
01017-del

FEM TEGN PÅ TÆNDRØRSFEJL

 

vm141c10-fejl-he

Aflejringer:  Er dine tændrør sat til i aflejringer, kan det betyde flere ting, men er ofte tegn på fremmede væsker i cylinderen i form af dårlig benzin og kølervæske eller olie fra en utæt toppakning. Aflejringer kan give eftertændinger.

vm141c10-fejl-if

Smeltet elektrode: I dette tilfælde er centerelektroden smeltet sammen med stel-elektroden, hvilket er et tegn på et forkert glødetal. Tændrøret har været kraftigt overophedet, og der er stor risiko for, at stemplet også har taget skade.

vm141c10-fejl-in

Knækket isolator:  Knækker din keramiske isolator som her, fører det ofte til skade på stempel, cylinder og topstykke, hvilket kan blive en dyr affære. Bruddet skyldes, at tændrøret har været spændt alt for hårdt eller været tabt på gulvet.

vm141c10-fejl-an

God forbrænding:  Sådan ser et normalt og velfungerende tændrør ud efter nogen tids brug. De brune misfarvninger er harmløse og kommer fra additiver i benzinen, som under en normal forbrænding efterlader lidt rester.

vm141c10-fejl-zue

Sort sod: Her kan du set et tændrør, som er smurt ind i tykt sod. Dette er følgerne af mange små, korte ture, hvor tændrøret ikke når sin selvrensende temperatur på 450 grader, eller et tændrør med et for koldt glødetal.

Guiden er første gang bragt i  Boosted Magazine 26, som stadig kan købs i Boosted Magazines webshop

SÅDAN SKIFTER DU DINE TÆNDRØR – TRIN FOR TRIN

01017-1

1: Tændkablet på cylinder nummer et trækkes op. Det er yderst vigtigt, at du kun tager én cylinder ad gangen, så du ikke får monteret kablerne i en forkert rækkefølge.

 

01017-2

2: Kablet klikkes ud af holderne, som sørger for, at de fire tændkabler ikke rører hinanden. Det kan skabe uregelmæssig tænding og give en dårlig motorgang.

 

01017-3-1

3: Den anden ende af tændkablet er koblet til en tændspole, som leverer den kraftige strøm. Her trækker du også kablet af, så det nu er helt frigjort fra motoren.

01017-3-2

01017-4-1

4: Brug kun en rigtig tændrørstop, da den har en gummibøsning monteret til at holde på tændrøret. Der er særdeles vigtigt, når de nye rør skal monteres – de tåler ikke stød.

01017-4-2

01017-5

5: Løsne tændrøret ved at dreje skraldenøglen mod urets retning. Gevindet er ofte meget fint på et tændrør, så det kan tage lidt tid at få det skruet helt ud af topstykket.

01017-6

6: Sådan ser et godt og grundigt brugt tændrør ud. Elektroden er helt brændt væk og absolut en udskiftning værd. Disse tændrør har cirka 40.000 km på bagen.

01017-7

01017-8

7: Selvom du har bestilt tændrør specifikt til din bil, er det vigtig at sammenligne nyt og gammelt rør for at sikre, at de er helt ens i længden. Et for langt rør kan ødelægge motoren.

 

01017-9-1

8: Nogle tændrør kommer med forindstillet elektrodeafstand, mens andre skal justeres inden montering. Til det bruges et søgerblad, som måler afstanden mellem elektrode og spids.

01017-9-2

 

01017-10

9: Elektrodeafstanden skal som hovedregel være mellem 0,6 mm og 1 mm, og vigtigst af alt ens på alle rør. Vi justerer den med et let dask mod bordet og måler efter igen.

01017-11

01017-12-1

10: Sørg for at det nye tændrør sidder godt fast i tændrørstoppen. Tabes tændrøret er det ubrugeligt. Spænd til med ca. 20 Nm moment eller til du føler, at det går stramt. Overspænd ikke!

01017-12-201017-13

01017-14

11: Sammenlign tændrørskablet til cylinder nummer et med de nye i kassen og vælg den rette længde. Det giver sig selv, når du står med dem i hånden.

01017-15

12: tryk tændkablet i både tændrørshullet, tændspolen og kabelholderne. Sørg for at alle forbindelser er ordentlige og at gummihætterne lukker tæt for fugt og skidt.

01017-1601017-17

01017-18

13: Gentag alle punkterne på de resterende cylindre, indtil du har udskiftet tændrør og tændkabler på dem alle. Vores motor har kun fire cylindre, så derfor fire rør og kabler.

 

01017-19

Færdig: som slutkontrol starter du bilen op og lytter til, om motoren går jævnt, som den skal. Hvis den nu står og hopper i tomgang, så er det alligevel lykkedes dig at bytte tændkablerne.

 

Klik frem og tilbage på pilene