Annonce:

Guide: Sådan støber du med glasfiber

Det er meget lettere, end du tror, at arbejde med det stærke materiale. Vi guider dig her! 

Sammenlignet med metal er glasfiber et materiale, der har enormt gode egenskaber i forhold til vægt. Glasfiber er nemlig ultra let, men samtidig slagfast, vandtæt og har en høj brudstyrke. Derfor har nogle biler helt eller delvist et karrosseri af netop det materiale.

Den type glasfiber, der ofte bruges til opbygning af custombiler og lignende, består af nogle ultra tynde fibre af glas, som er vævet sammen til en måtte. Faktisk lidt som kulfiber, men bare knap så stærkt og langt fra lige så dyrt.

Derfor bruges glasfiber i dag til mange formål, når der bygges biler. Oftest på kofangere, ICE-opbygninger og bredbygning af biler. Dog er glasfiber ikke uendeligt stærkt, og derfor ser du ofte en flækket kofanger efter et møde med et miljøbump.

Vi giver dig her en let fordøjelig guide til, hvordan du selv bruger glasfiber. Det er meget lettere, end du måske går og tror.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

LÆS OGSÅ: GAL KADETT C MED BIMMER V8 TERRORISERER DE SVENSKE VEJE

DET SKAL DU BRUGE
Det er ikke dyrt, at komme i gang med at støbe glasfiber på egen hånd. Vi har købt glas fibermåtter, polyester, hærder og pensler i Biltema til under 200 kr. for et kit, der rækker til mange reparationer. Derudover skal du have dig nogle handsker, da polyesteren er yderst skadelig ved kontakt med huden, og et åndedrætsværn, da dampene fra den hærdende polyester for alvor trækker hjerneceller ud.

Tidsforbrug: 1 time
Sværhedsgrad: Forholdsvis let
HUSK!: Meget udluftning

Opmål det beskadigede område, så du præcis ved, hvor store stykker glasfiber, du skal bruge. Sørg for at måle minimum to centimeter på hver side af skaden, så fibrene kan binde.

 

Glasfibermåtterne kommer ofte i store stykker på en kvadratmeter eller endnu større. Brug en skarp saks til at klippe stykker i den størrelse, som du lige præcis skal bruge.

 

Annonce:


Slib nu omkring det område, hvor du skal til at støbe. Polyesteren skal have noget at binde fast i og blanke overflader dur ikke. Slut af med at affedte området med sprit eller fortynder.

 

Hvis det er muligt, er det bedst at støbe på bagsiden af skaden. På den synlige forside kan du klistre et stykke tape på – det vil minimere slibearbejdet, når polyesteren er hærdet

 

Polysteren og hæderen skal blandes i det forhold, som står på beholderen. Hvis du doserer for lidt, hærder polyesteren ikke, og for meget vil få den til at hærde for hurtigt.

 

Brug penslen til at røre rund i polyesteren, så hærderen fordeles ligeligt. Fra nu af har du cirka 8-10 minutter alt efter temperaturen i rummet, før polyesteren klumper sammen

 

Start med at påføre et tykt lag polyester på området, hvor selve glasfiberen skal placeres. Her taler vi hellere for meget end for lidt. Du kan altid blande en omgang polyester til.

 

Placér det første lag glasfibervæv på det område, du lige har smurt ind. Når det er gjort, skal du nu gennemvædde det i polyester. Hvide områder betyder, at der skal mere på.

 

Fortsæt på samme måde med de næste lag og forskyd gerne glasfibermåtterne, så de griber over et større areal. Det er vigtigt, at du gennemvædder måtterne mellem hvert lag.

 

Hvis der opstår lyse områder som her, betyder det, at der er luftlommer mellem glasfiber og polyester. Brug penslen til at skubbe luften ud og påfør mere polyester om nødvendigt.

 

På indvendige reparationer som her, er det knap så vigtigt, hvor jævnt du har placeret måtterne. Her betyder det mest, at du har lavet en god og solid støbning i mindst tre til fire fibre lag.

 

Nu skal du være hurtig, hvis du vil kunne bruge din pensel igen. Når polyesteren for alvor er begyndt at hærde, er løbet kørt for den. Brug fortynder til at vaske den helt ren.

 

Rumtemperaturen er altafgørende for hærdetiden. Vi havde cirka 20 grader, og det gav en hærdetid på halvanden time. Nu kan du lige så let skære alle udragende fibre af.

 

På den synlige side du nu også fjerne tapen. Her vil du se, hvordan polyesteren er løbet ned i alle ujævnheder og revner, hvilket gør det let at slibe til en jævn over flade.

 

Glasfiberkofangeren er nu mindst lige så stærk, som før den fik en skade. Når nu du selv kan reparere, gør det måske knap så ondt, næste gang, det siger ‘knas’.

 

 

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler