GTI TCR-konceptet bliver til virkelighed: Den sidste VW Golf Mk.VII

Foto: Volkswagen

Nu kommer den – den gadegodkendte udgave af Volkswagens World Touring-ræser, Golf GTI TCR

Den nye europæiske emissionsstandard, WLTP, har tvunget Volkswagen til at tage basis-udgaven af Golf GTI af modelprogrammet. Men den syvende generation går ikke stille i graven for at gøre plads til Mk. VIII næste år.

Tyskerne kiler nemlig en 290 hestes GTI TCR ind mellem GTI Performance-udgavens 245 hypper og de 300 styk i Golf R. Det hele fra den samme to-liters turbobenziner med fire cylindre.

Da GTI TCR endnu kun var koncept, blev Golf’en præsenteret med et 7-trins DSG-gear og spærredifferentiale, der sender samtlige heste ud i forhjulene. Ifølge AutoExpress følger produktionsbilen den opskrift, selvom det endnu er uvist, om en sekstrins manuel gearkasse også bliver en mulighed.

Om de tørre tal, som ikke er så tørre endda, skulle det allerede nu være sikkert at TCR GTI kan køres fra 0-100 kilometer i timen i omegnen af seks sekunder rent. Mens tophastigheden på vanlig tysk overformynder-manér er begrænset til 250 kilometer i timen. Hvilket fabrikken kan øge til 265 kilometer i timen – mod merbetaling, selvfølgelig!

Flere artikler om Volkswagen her!

Til forskel fra GTI Performance-modellen kan TCR leveres med endnu større hjul og dæk, der kan bide endnu fastere i asfalten. Ventileret bremseskiver, større kalibre og andre bremseklodser sørger for, at der mere gods i pedalen at stoppe de 290 hestekræfter med.

Heste, kunderne kan få til at lyde af noget. Et Akrapovic-udstødningssystem er nemlig også på listen over fabriksmonteret ekstraudstyr.

 

 

 

Klik frem og tilbage på pilene