Godzilla fylder rundt: Får facelift og 570 hk

Det er ni år siden, at Nissans ingeniører opfyldte enhver racing-gamers våde drøm, da de første GT-R-modeller rullede fra samlebåndet ud på asfalten.

boosted_nytbanner-600x116

I 2007 hed den nye model blot “GT-R” med modelkoden R35. Til gengæld var det en helt ny bil, der var kraftigt forbedret i forhold til den berømte forgænger. Slagvolumen steg med hele 1.2-liter fra 2,6 til 3,8-liter, selvfølgelig stadig i V6-form med bi-turbo.

Kraftkarl i nye klæder 
For ni år siden betød det 473 hestekræfter gennem et firehjulstræk. Efter et facelift 2011 var effekten oppe på 523 heste. Når den anden ansigtsløftning står klar hos forhandlerne til næste år, så der trukket næsten 100 hestekræfter ekstra ud af den turbofodrede V6’er. 570 hestekræfter er det blevet til. Også momentet er skruet en tand i opad. 633 Nm ved 3.200 omdrejninger er til rådighed i det håndbyggede stykke japanske aluminum. Det er 20 newtonmeter mere end i faceliftet fra 2011.

Ny køreoplevelse og V6-brøl
Nissan siger selv, at det seneste facelift gør GT-R til en ny køreoplevelse. Et stivere karosseri og nye hjulophæng skal hjælpe “Godzilla” både hurtigere og mere stabilt gennem sving og kurver. Nissan har også lagt kræfter i forbedringer af førerens arbejdsvilkår. Kabinen skulle således være mere støjsvag. Samtidig er der forsvundet en god del knapper i kabinen. Funktioner, der i stedet skal betjenes fra en ny, otte tommers touch-screen. Mon det er så føreren bedre kan koncentrere sig om lydesporet fra V6’eren? Nissan hævder i hvert fald, at nye titaniums lyddæmpere gør lydoplevelsen mere intens. I det hele taget byder 2017 på den kraftigeste opfriskning R35 har fået til dato.

Det kan du selv udforske – Se Godzillas nye antræk i galleriet herunder

 

Klik frem og tilbage på pilene

Smid en kommentar