En stationcar du gerne vil ha’: BMW E30 Touring V8

2016-bmwe30m3touring2door-03

MED TIL DET NETOP OVERSTÅET SEMA SHOW HAVDE GRIOT’S GARAGE EN MEGET SÆRLIG BMW TOURING

Alene opskriften på den almindelige første generations BMW M3, E30, var genialt. En homologering så vi kunne få en fuldblods-racerbil til gadens almindelige veje.

Det er nu 28 år og fire M3-generationer siden, at det var nyt og vildt. E30 efterlod dog så stærkt et indtryk på bil-verden, at selv ikke tiden har kunne lægge 80-ikonet i graven. Et eksempel på dem, der stadig elsker den gamle Bimmer, er amerikanske Griot’s Garage.

Med til SEMA Show 2016 tog klargørings-specialisterne endda noget af en særudgave. Den to-døres BMW Touring er oprindeligt en japansk model fra 1989, som karosseribyggeren J-Rod & Custom efterfølgende har fået lov at kredse for.

Resultatet er blevet en bil, der ikke blot er en replika af den første generations M3. I stedet har man holdt sig til at skabe en unik vogn, som dog stadig ligner noget, BMW kunne have leveret fra fabrikken.

KÆMPE CUSTOM-ARBEJDE
J-Rod & Custom har fjernet både de originale for-og bagdøre og erstattet dem med et par fordøre fra coupé-udgaven, der er 22,8 centimeter længere. Dertil kommer en udskiftning hele vejen rundt med originale M-skørter.
Det færdige resultat er malet i farven ‘Griot’s Red’, som kræver seks lag lak overstrøget med samme antal lag klarlak.

Under hjelmen har man foretaget en hjertetransplantation af de større. Udover at ‘cleane’ ud i motorrummet, så kun det allermest nødvendige er synligt, har en E34 540i fra 1995 doneret sin fire liters M60 V8’er og manuelle gearkasse samt et custom-udstødningsystem.
Det hele går gennem et 2.92 LSD-bagtøj. Griots hævder selv, at motorens effekt efter den omgang nu er over 300 hk.

Undervognen er ligeledes specialfremstillet med fjederben og hjulophæng. Et sæt Brembo-skiver fuldender ‘up to date’-operationen. Der bude altså være rigeligt med kræfter til at stoppe det gummi, der omgiver de 17″ store HRE 501M-fælge.

ARBEJDSHEST
Med så fin og potent en opbygning skulle man tro, at Griot’s Garage vil gemme bilen væk eller bruge den som en del af udstillingen i butikken. Men nej.
I stedet har man fået fjernet bagsæderne i touringen og erstattet dem med en 15 liters vandtank og plads til butikkens pleje-produkter, så BMW’en kan bruges som mobil-klargørings-shop ude hos firmaets kunder.

Er det lige verdens fedeste firmabil eller hvad?

SE EN 28 ÅR GAMMEL V8 BIMMER I 2016-TRIM I GALLERIET HERUNDER
2016-bmwe30m3touring2door-02

Brug pilene til at at bladre frem og tilbage

Smid en kommentar